Vanliga frågor
På den här sidan har vi samlat några av de vanligaste frågorna vi brukar få. Det är många som hör av sig till oss med frågor, så kika gärna här på vår sida innan du kontaktar oss. Hittar du inte svaret där är du varmt välkommen att höra av dig till oss så svarar vi inom kort!
Frågor om våra läger
Gällande anmälan
Har strulat till bokningen, kan du se om mina barn är anmälda?
Ifall ni har fått en faktura på er mail så är deltagaren anmäld. Har ni inte fått någon faktura och fundersamma hjälper vi er självklart att kolla! Skicka gärna ett mail till oss via Halland@4H.se så kikar vi.
Har fått två fakturor för lägret, stämmer detta?
Ja, det stämmer! För att delta på våra läger behöver man vara medlem i 4H vilket deltagaren har blivit i samband med anmälan. Den ena fakturan gäller lägret och den andra fakturan gäller medlemsavgiften. Notera att det kan var två olika bankgironummer på dem.
Mitt barn står i kö till ett annat läger som hon hellre vill gå på, kan man avanmäla sig om man ska göra något annat?
Jag försökte anmäla mitt barn men nu gick det inte.
Märkligt! Försök gärna om en liten stund igen. Krånglar det igen får du gärna höra av dig till oss så ser vi vad det är som krånglar.
Vill byta lägervecka, hur gör jag?
Om du vill byta lägervecka är det lättast att första anmäla deltagaren till den lägerveckan ni önskar att byta till. När det är gjort kontaktar skickar ni ett mail till oss på Halland@4H.se så avanmäler vi er från den tidigare lägerveckan.
Notera att platserna för vissa lägerveckor snabbt fylls, så vi kan inte garantera att det går att byta från en lägervecka till en annan ifall den ni vill byta till redan är full.
Vilka avbokningsregler gäller, jag har letat på hemsidan men hittar inte?
Vi har samlat våra avbokningsregler för våra läger ganska långt ned på följande sida, strax under delen om Majblomman.
Vi har gjort flera försök att anmäla vårt ena barn till ett läger. Hans tvillingsyster lyckades vi anmäla men sen hängde sig systemet. Kan ni hjälpa oss med detta?
Absolut! Hör gärna av dig till oss via mail på Halland@4H.se så hjälper vi dig!
Gällande praktiska delar på lägret
Hur tänker ni kring hemlängtan?
Hemlängtan är inget ovanligt. Under varje lägervecka är det alltid någon som längtar hem när natten väl kommer. Våra ledare har flera knep att ta till för att få deltagarna att våga stanna kvar över natten, vilka nästan alltid funkar!
Är det så att knepen inte räcker till kan föräldrarna behöva kontaktas, vilket ibland kan få motsatt effekt då hemlängtan kan bli ännu större. Om vi behöver kontakta er är det viktigt att ni som föräldrar i största möjliga mån försöker peppa deltagaren att stanna kvar och utmana sin hemlängtan.
De deltagare som har haft hemlängtan men på morgonen vaknar upp på lägerplatsen, brukar vara de deltagare som växer mest som personer samt blir mest stolta. En deltagare som någon gång har haft hemlängtan men övervunnit sin rädsla, brukar därefter sällan ha problem med hemlängtan.
Hur tänker ni kring allergier och matpreferenser?
Vi bryr oss om allergier och matpreferenser hos våra deltagare och strävar efter att vara inkluderande för alla. De allra vanligaste allergierna/preferenserna så som laktos, gluten, vegetarian och vegan är sådant vi är vana vid.
Våra lägerledare blir utbildade kring mat och allergier samt kommer alltid att göra sitt yttersta för att ingen ska få i sig något de inte bör.
Samtidigt är matlagning en del av lägerupplevelsen, vilket betyder att deltagare och ledare arbetar tillsammans med matlagningen, under ledning av våra erfarna ledare. Detta medför såklart en en viss risk för allergener. Vi vill vara tydliga med detta.
Vi försöker gärna hitta speciallösningar för personer med allergier och matpreferenser, så länge vi kan säkerställa en rimlig nivå av trygghet för alla inblandade. Vi vill vara flexibla och möta deltagarnas behov, men vi kan inte garantera att vi kan tillgodose alla önskemål.
Berätta gärna om dina allergier och matpreferenser i förväg så att vi kan planera och göra vårt bästa för att ta hand om dig. Tillsammans strävar vi efter att skapa en positiv och minnesvärd upplevelse för alla i våra läger.
Jag vill sova i samma rum som min kompis, går det?
Det går absolut att ordna! Notera det gärna i samband med anmälan. Om ni glömmer det går det även bra att berätta det för ledarna när ni kommer till lägret.
Även om det till en början kan kännas läskigt att både sova hemifrån och utan sin kompis så brukar det inte vara så farligt när väl natten kommer. Deltagarna hittar snabbt flera nya vänner som de känner sig trygga att sova med.
Av våra erfarenheter är det många deltagare som känner sig stolta när de på morgonen inser att de har klarat att sova en hel natt hemifrån och utan någon de känner. Men som nämnt, finns behovet går det att fixa!
Jobba med läger
Jag har en tidigare deltagare som i år vill jobba som hjälpledare. Hur går vi tillväga?
Vad roligt att hen vill jobba som hjälpledare. Skicka in anmälan via följande hemsida.
https://www.4h.se/halland/lediga-jobb/
Frågor om medlemskap & fakturor
Kan jag engagera mig i 4H efter lägret?
Självklart! Vi bedriver verksamhet året om, framförallt via våra 4H-klubbar. 4H-klubbarna arrangerar aktiviteter 2-4 gånger per månad och medlemmarna bestämmer själva vad de vill hitta på.
Utöver det har vi ett flertal olika ideella grupper, styrelser och projektgrupper som arrangerar roliga aktiviteter året om.
Att delta på en lägervecka är bara början!
Har fått två fakturor för lägret, stämmer detta?
Ja, det stämmer! För att delta på våra läger behöver man vara medlem i 4H vilket deltagaren har blivit i samband med anmälan. Den ena fakturan gäller lägret och den andra fakturan gäller medlemsavgiften. Notera att det kan var två olika bankgironummer på dem.
Min faktura står fort som obetalt, varför?
Vi hanterar alla våra fakturor manuellt, därför kan det stå att den inte är betald då vi inte har hunnit gå igenom den.
Det har nog blivit något konstigt med en faktura, hur gör jag?
Kika igenom svaren på de andra frågorna på den här sidan. Finns inte ditt svar får du gärna höra av dig till oss via mail på Halland@4H.se.
Mitt barn vill gärna byta klubb. Hur går vi tillväga?
Kontakta Sveriges 4H via mail på info@4h.se så får du hjälp.
Måste man ha ett medlemskap per barn?
Ja, medlemskapet är personligt och därför behöver alla ha varsitt medlemskap.
Gäller medlemskapet i ett år?
Medlemskapet gäller året ut, därför behöver du förnya ditt medlemskap i början på nästa år.
Vad får man för medlemskapet?
Som medlem får du delta på alla våra aktiviteter, utvecklas som ledare och engagera dig genom olika typer av grupper, styrelser och projekt. Vi har verksamhet som passar alla åldrar. Genom oss får du lära dig otroligt mycket och utvecklas som person.
Du får även möjlighet att påverka hela vår verksamhet. T.ex. vara med och planera samt genomföra hela vår lägersommar.
Frågor om bokning av Ästad
Kan man bo fler än 46?
Nej, vi har enbart så många sängar och av säkerhetsskäl får det inte sova fler personer i huset än vad det finns sängar.
Finns den här tiden ledig?
Vänligen prova att göra en bokning via vårt formulär som vi har på följande sida. Men notera att du inte bör fullgöra bokningen om du enbart vill komma till kalendern för att se tillgängligheten.
https://www.4h.se/halland/astad/
Finns där ytor att leka på?
Det finns en himla massa ytor att leka på beroende på vad för typ av lekar ni vill göra. I källaren har vi en väldigt stor yta för inomhuslekar, runt våra soffor på både mellan- och övervåningen kan man leka samt vid matborden på mellanvåningen. För att inte glömma hela trädgården!
Kan man grilla?
Ja, vi har en utmärkt grillplats i trädgården som ni gärna får använda. Ved finns på plats.
Kan man bada?
Självklart! Byasjön ligger bara ett stenkast från gården.
Var ligger gården?
Gården ligger på följande adress
Ästad 5, 432 77 Tvååker
Har bokat gården, kan man hyra kanoter också?
Absolut, det går bra! Anmäl gärna detta via bokningsformuläret när ni bokar gården. Har du missat detta går det superbra att maila oss på Halland@4H.se.
Ingår jag ett kontrakt när jag skickar bokningsförfrågan?
Ja, den bokningen du gör via bokningsformuläret är bindande.
Kan vi komma och besöka gården för att se hur det ser ut innan övernattningen?
I mån av tid går det bra. Hör av dig till oss så pratar vi mer.
Har sett i bokningskalendern att det är fullt, innebär det att man inte kan boka då?
Ja, det stämmer dessvärre. Bokningskalendern uppdateras automatiskt när bokningar kommer in och står det att det är fullt är det så.
Kan man parkera vid vingården om man vill ta sig ett dopp innan man checkar in?
Vi har ingen koppling till vingården. Men det ska säkert inte vara några problem så vida du vill inte parkera på vår egna parkering.
Övrigt
Ungefär när tror ni att ni har satt vilka som får platserna som hjälpledare?
Jag missade att anmäla mig till ett evenemang som är snart. Finns det en chans att jag kan få vara med ändå?
Kul att du vill delta, det ska säkert inte vara några problem såvida platserna inte redan är fyllda! Men notera att eventuella matbeställningar redan kan vara gjorda så om du har allergier eller andra matpreferenser får arrangörerna avgöra frågan. Men oftast är det inga problem, hör av dig till oss så kollar vi!
Finns det plats kvar på påsklovsläger?
Vänligen klicka dig vidare till evenemanget på vår medlemsportal. Står det inget om att evenemanget är fullt så finns det fortfarande platser kvar. Följande länk leder dig till medlemsportalen och våra evenemang.
https://www.antribe.com/org/4h/4h-i-halland/event
Finns det någon packlista?
Är det en aktivitet där vi ser att deltagarna packar med sig vissa grejer brukar vi skicka ut en packlista några dagar/veckor innan aktivitetens start. Är det så att man inte har fått någon packlista eller av andra anledningar undrar vad man bör packa med sig inför exempelvis ett läger så har vi skapat följande sida, en packlista-sida med bra tips kring vad som kan vara bra att packa med sig.
Packlista