Om 4H
4H är en verksamhet för barn och unga
I 4H ska alla barn och unga få utvecklas och må bra.
Vi vill att alla ska få lära sig
om ansvar och respekt.
4H i praktiken
Alla har ansvar för världen och samhället.
Du måste ha kunskap för att kunna ta ansvar,
förändra och utveckla världen.
Hos 4H får du kunskap.
Hos 4H lär du dig saker genom att göra saker.
Hos 4H ska du våga fråga,
våga tycka och våga säga ifrån.
Vi vill att alla våra medlemmar ska utvecklas och
vara med och bestämma.
4H hjälper barn och unga att vara med och
bestämma över sin fritid.
Vi tycker att det är bra att vara med i
en styrelse för en förening.
Är du med i en styrelse lär du dig mycket.
Alla får vara med i 4H.
Vi arbetar med respekt och empati.
Vi arbetar för att alla ska må bra.
Det är viktigt för oss.
4H:s pedagogik och motto
Vårt motto är “Lära genom att göra”.
Vårt motto är viktigt för oss.
Det hjälper barn och ungdomar
att våga prova nya saker.
Det gör det också lätt och roligt att lära sig.
Vi är stolta över vårt motto.
Barn och ungas tro på sig själva
blir starkare om de får göra saker
och de kan utvecklas mer.
4H betyder huvud, Hjärta, Hand och hälsa.
-
Huvudets H betyder att du måste ha kunskap
för att kunna ta ansvar.
-
Hjärtats H betyder att du ska visa kärlek,
medkänsla och respekt.
-
Handens H betyder att du gör det du har lärt dig.
-
Hälsans H betyder att du mår bra när du får utvecklas.
Hos 4H vill vi att du som är ungdom ska vara med
och leda aktiviteter för barnen.
Det är ett bra sätt för dig utvecklas
och att lära dig att ta ansvar.