Bli fler i 4H

Här har vi samlat lite tips på hur vi kan arbeta för att få fler nya medlemmar och behålla de gamla. Har du bra tips? Mejla dom till info@4h.se så lägger vi upp dom här!


Medlemmarna är grunden till allt

Som medlemsorganisation är våra medlemmar grunden för allt. En organisation är beroende av medlemmar för att överleva och utvecklas. De aktiva medlemmar leder och utvecklar vår verksamhet, ger av sin tid och bidrar till många barn och ungas möjlighet att utvecklas och får en meningsfull och lärande fritid. Alla medlemmar, både de aktiva och de passiva, gör att vi får intäkter som gör att vi kan driva organisationen och bidrar till att vi har en starkare röst i samhället.

För att värvning ska kännas meningsfullt både för dig som medlem och för 4H på organisatorisk nivå är det avgörande att vi påminner oss själva och varandra om varför vi vill välkomna fler medlemmar. Värvning är inte bara en fråga om ökande medlemssiffror. Det är först och främst ett samtal där vi får chans att berätta om vår vision, vår fantastiska verksamhet och vad det innebär att vara med i 4H:s gemenskap. Vid dessa möten behöver vi bli bättre på att berätta varför medlemskap och engagemang i Sveriges 4H gör skillnad samt våga ställa frågan om medlemskap. Att vi aktivt värvar är viktigt, inte minst för att de som aldrig annars tänkt sig att de skulle kunna hitta ett meningsfullt och utvecklande sammanhang får möjlighet att hitta sin plats och bidra till Sveriges 4H:s arbete. Annars kommer vår organisation endast utgöras av de medlemmar som själva sökt sig till 4H eller de som har råkat födas in i organisationen.

Som medlemsorganisation är det vårt uppdrag att bjuda in fler till vår gemenskap och möjligheten att få vara del i ett utvecklande och meningsfullt sammanhang. Vi behöver både de medlemmar som deltar i våra aktiviteter och ger av sin tid men lika viktiga är de som genom sitt passiva medlemskap visar sitt stöd för 4H och det arbete vi gör och stärker vår ekonomi.

4H är dessutom beroende av antalet medlemmar för att klara oss ekonomiskt både i år och kommande år. Våra intäkter består främst av just medlemsavgifter men våra andra bidrag grundas också på antalet medlemmar och antalet klubbar. Vi vet även att det är svårt att ta igen ett medlemstapp längre fram vilket gör det ännu viktigare att vi gör allt vi kan för att så många som möjligt också förnyar sitt medlemskap varje år.

Vår huvudmålgrupp är barn och ungdomar, främst i åldern 6-25 år. Anledningen till just det åldersspannet är att vårt största bidrag, statsbidraget för ungdomsorganisationer, baserar sig på antalet medlemmar i den ålderskategorin och att de i hela organisationen, i varje län, klubb och avdelning utgör minst 60% av det totala medlemsantalet. Därför är det extra viktigt att värva medlemmar och arrangera verksamhet för dessa åldrar.

Tänk på att det är lika viktigt att rekrytera “passiva” medlemmar som “aktiva”. De passiva medlemmarna kanske inte deltar på aktiviteter men de stöttar 4H genom att betala medlemsavgift och genom sitt medlemskap visar de att de tycker att arbetet 4H gör är viktigt. Ju fler medlemmar vi är ju högre bidrag kan vi få på alla nivåer och ju starkare röst får vi i samhället. Förklara alltid hur viktigt det är att stötta föreningar genom att vara medlem även om en inte har möjlighet att ge av sin tid.


Här är bara några tips på vad ni kan göra för att få fler medlemmar:

  • Sprid info om hur man blir medlem på Facebook, Youtube, Snapchat och Instagram, för att nå målgruppen. Spela gärna in en enkel, kort video – rörlig bild syns mer i sociala medier
  • Sprid info till era medlemmar, exempelvis via mejl eller genom att sätta upp lappar med informationen där många kan se den.
  • Skylta tydligt i era lokaler eller på gården hur de kan bli medlemmar
  • Ställ alltid frågan! Fråga alltid alla nya ni möter om de vill bli medlem i 4H och sätt upp information i klubbhus, på gården osv. Många får aldrig frågan.
  • Berätta varför det är viktigt att stötta 4H genom att bli medlem.
  • Beställ materialet “Blir fler i 4H” och kom tillsammans i klubben på hur ni kan arbeta med medlemsvärvning framöver.
  • Ha med er medlemstalonger på alla aktiviteter och öppet hus mm och be personer att bli medlemmar direkt genom att fylla i dem.

Samtalet

Värvning handlar om samtal. Det går att föra det samtalet, värvningen, på flera olika sätt och det är helt logiskt att det är så. Personerna vi värvar är olika och därför är det bra att vi som värvar också är olika. Var nyfiken på personen du möter och försök hitta det som intresserar och driver den.

En del personer tror också att en måste bli aktiv och ge av sin tid som medlem, därför kan det vara bra att föra fram vikten av att “bara” vara passiv medlem. Alla medlemskap hjälper organisationen att bli större, kunna påverka mer och bättre möjlighet till mer pengar som gör att vi kan göra fler saker. Ett medlemskap gör alltid skillnad.

 Utbilda er om medlemsvärvning i er klubb

Skälbys tre tips för att få fler medlemmar 

Isabelle  Hall Wilkens som arbetar på Skälby 4H gård i Kalmar delar med sig om hur de har gjort för att ha fler registrerade medlemmar än någonsin så här tidigt på året.  

“Vi har gjort tre saker som har gjort markant skillnad hos oss” 

  • Jag har mailat ut länken direkt till vår klubb där de ska bli medlemmar, på så vis behöver de inte leta upp klubben själva  
  • Jag har stämt av med alla som går på kurser och aktiviteter om de kommit in i systemet, har de inte de tar jag personlig kontakt, Mail, Facebook eller när de är på gården och berättar vikten varför de måste blir medlemmar och hur de gör i vårt nya system. 
  • varje gång vi har en ny kurs som startar mailar jag dem (för vi har inte alla kurser imembersky än) med länken och berättar hur de blir medlemmar och varför de måste detta. 

Uppmuntra till medlemskap via sociala medier

Många 4H klubbar har delat inlägg i sina sociala medier för att uppmuntra till att bli medlem och gett information om hur det fungerar med förnyelse av medlemskap.

Ett exempel är i Tånga Heds 4H där de är duktiga på att i både inlägg och i event påminna om vikten av att bli medlem och länka direkt till sidan för att bli medlem i just deras klubb hur de blir det.

För att få bra spridning på inlägg i sociala medier är det viktigt att så många personer som möjligt interagerar med inläggen och eventen. Ju fler som klickar gilla, skriver kommentarer, delar, klickar i att de kommer på eventet osv desto bredare spridning får dom. Så hjälps gärna åt i i klubben och i 4H i stort att öka spridningen.

Ordna en ringa-runt kampanj för att förnya fler medlemskap

Det är oftast lättare att få de som redan har varit medlemmar en gång än de som aldrig varit det. Steget för dom är troligen mindre.

Bestäm en dag då ni sätter er tillsammans och ringer runt till alla de som var medlemmar förra året men ännu inte har förnyat sitt medlemskap för det nya året. En person som är administratör för medlemssystemet måste vara med och är ansvarig för att hantera personuppgifterna. Kom ihåg att inga personuppgifter får spridas utan säkerställ att när ni är klara med er ringa runt kampanj så kan ingen få tillgång till exempelvis medlemslistor. Det är administratören för medlemssystemet som är ansvarig för det. 

För att se ännu ej förnyade medlemmar loggar administratören in på sitt konto i medlemssystemet. Gå under fliken medlemmar och klicka på importera medlemmar, där finns en lista. 

Ofta får man försöka ringa samma person flera gånger innan man kommer fram. Det är också bra om ni har ett system för att kunna markera vilka av dom ni har fått tag på som har förnyat och vilka som inte vill förnya så att man inte ringer till personer som redan sagt nej flera gånger och tjatar. Det kommer inte ge en bra bild av 4H.

Målgrupp  

Vi fokuserar på bidragsgrundande medlemmar i åldern 6-25 i bidragsberättigande klubbar från 2018. Är de under xx år så ber vi att få prata med vårdnadshavare. Vi försöker få hela hushållet att förnya eller bli medlemmar om vi får tag på dom.  

I första hand kontaktar vi de vi har nummer till, när det saknas försöker vi med hjälp av namn och adressuppgifter att hitta kontaktuppgifter exempelvis via eniro/hitta.  

Samtalet 

Detta tar du upp i samtalet. 

  1. Presentera dig och berätta vart du ringer ifrån och varför
  2. Har du fått mejl eller brev om förnyelse av medlemskap i 4H för 2019? 
  3. Har du förnyat ditt (och dina familjemedlemmars) medlemskap för 2019?
    • Om inte, varför inte? (Något med nya medlemssystemet tex hur förnyelserna görs, instruktionerna, annat osv?) 
  4. Berätta varför det är viktigt är viktigt för 4H med medlemmar, även passiva. (argument – https://www.4h.se/medlemshandbok/medlemsvarvning/) 
  5. Vill du/ni förnya ditt medlemskap? Finns det fler i familjen (främst de mellan 6-25) som vill bli medlemmar?
    • Om inte, varför inte?
  6. Hjälp dom förnya sitt medlemskap (se instruktion nedan
    • Vill de inte ha hjälp med registreringen be om mejladress för att kunna mejla länk och instruktioner. Men risken är stor att de då inte förnyar.
  7. Tacka!! För deras tid och om de blir medlemmar för deras stöd dessutom. 

Hjälp dom med förnyelse 

  1. Gå in på membersky och välj rätt klubb.  
  2. Be om uppgifterna och hjälp till att registrera dom som medlemmar med alla uppgifterna som behövs. Du behöver veta: 
    • Klubb 
    • Namn 
    • 12-siffrigt personnummer (ååååmmdd-xxxx) 
    • E-post 
    • Telefon (helst mobil) 
    • Postadress (gata, postnummer, postort) 
  3. Fakturan kommer skickas till angiven mejl som de sedan betalar, först då är det medlemmar 
  4. (Efterarbete) Gå till fliken medlemmar och klicka på “importera medlemmar”. I den listan ligger de som inte har förnyat ännu eller inte gjort det via sin personliga länk som skickades ut från början. Klicka på den gröna bocken för att markera tt den personen nu har registrerat sig så får den inte fler påminnelser om att förnya. (Om du inte har behörighet att göra detta. Skicka en lista på de som ni har registrerat i medlemssystemet och skicka till info@4h.se, så kan vi bocka av dom). 

.

Berätta och dela varför du tycker 4H är viktigt

Ett bra sätt för att värva fler medlemmar är att dela med sig av varför 4H är eller har varit viktigt för just dig och varför det är så viktigt att vara medlem för att 4H att kunna genomföra sin verksamhet. Du kan också ge några exempel på vad ni gör för verksamhet i just er klubb. Det kan man göra i ett personligt möte och samtal men också på sociala medier.

Kampanj i sociala medier

Det bästa är om ni i er klubb bestämmer att nu ska vi alla göra detta under den här veckan för att göra det större och öka spridningen men det går också bra att bara dela detta helt på egen hand.

  1. Skriv ett inlägg eller spela in en enkel film med din mobilkamera och dela på sociala medier. Rörliga medier syns och sprids allra bäst.

  1. Använd annars bilder att komplettera din text med.

  1. Lägg till en länk till instruktioner om hur man blir medlem. Det kan vara länken till våra instruktioner på hemsidan https://www.4h.se/bli-medlem/ eller en länk direkt till att bli medlem din klubb i medlemssystemet.

  1. Dela på sociala medier som exempelvis Instagram, Facebook, snapchat osv.

  1. Samla ihop berättelserna och skicka in till lokal media. Förhoppningsvis skriver de om detta och hjälper till att nå ut till fler personer och visa upp för bidragsgivare och potentiella finansiärer att ni finns och vad 4H betyder för många.

Tänk på att detta inte behöver vara proffsigt eller snyggt gjort. Filma dig själv som en selfiefilm eller ta en bild på dig vid en aktivitet med 4H. Det handlar om att just du berättar din historia och då kommer ditt engagemang fö 4H att lysa igenom. Det kommer göra skillnad.

Lägg text på bild och film

Att använda bilder och filmer för att nå ut kommer öka möjligheten att ni når fram med ert budskap. Vill du enkelt och gratis kunna lägga text på bilder och filmer? Då är apparna Phonto och Vont perfekta. De är gratis och Phonto finns både för iphone och android medan Vont bara verkar finnas för iphone. Du kan enkelt göra allt direkt i din mobil när du är på språng. Ta en bild eller spela in en film, ladda upp den i phonto/vont och skapa en spridbild eller video direkt när du är ute och kampanjar. Enkelt och snabbt. Det går också att använda sitt eget typsnitt.

Skärmavbild 2019-04-10 kl. 17.03.29