Studiebesök årskurs 1 -4
Djurguidning
Ni får en rundtur på gården och hälsa på djuren. Personalen berättar lite om de olika djuren och vi hälsar på inne hos kaninerna, vi går in till hönsen för att leta ägg och klappar på fåren.
Besöket tar ca 45 minuter
Pris: 400kr / max. 15 barn
Koppling till LGR 22:
Idrott och hälsa:
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter inomhus och utomhus
Biologi:
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt man på några vanliga förekommande arter.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Ut i skogen
Vi ger oss ut i skogen och lär oss genom olika lekar en massa om naturen och allemansrätten. Hur fungerar ett tändstål och stormkök och kan man verkligen äta brännässlor? Det här är ett av våra större program som ska bidra till att göra barnen bekanta och bekväma med naturen som omger oss. Programmens ledare är utbildade inom området och har mycket erfarenhet av både pedagogisk verksamhet och friluftsliv.
Besöket tar ca 2,5 timmar
Pris: 1500 kronor, lättare mellanmål ingår
Koppling till LGR 22:
Idrott och hälsa
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter inomhus och utomhus.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter. lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider
Biologi:
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt man på några vanliga förekommande arter.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljö. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
NO:
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningar med ord, bilder och verktyg.
Fysik:
- Hur ljus och ljus breder ut sig och kan reflekteras.
- Energiformer samt olika sorter av energikällor och deras påverkan på miljön.
Kemi:
- Fotosyntes och förbränning som exempel på kemiska reaktioner i naturen.
Kretsloppsbesök
Vi börjar hos hönsen och tittat om det finns några ägg. När alla barnen plockat ägg så tar personalen lite hönsbajs med i en kruka. Vi berättar att gödsel är bra för jorden och att vi ska lägga det i komposten också. Sedan bakar vi med äggen vi plockat. Medan krabbelurerna blir klara går vi till komposten, vi berättar lite om vad man kan lägga i den och barnen får slänga i äggskalet och bajset. Sedan så tar vi färdig jord från komposten i de små krukorna och planterar havre. Vi berättar att om de vattnar så växer det upp havre som hönsen sedan kan äta. Krukorna får de ta med hem. Nu går vi tillbaka där vi startade, till hönsen. Vi matar dem med det vi bakat samt havre och berättar att nu är kretsloppet slutet. Vi är tillbaka där vi började. Vi tog något från hönsen, och lämnade tillbaka något till hönsen och inget gick till spillo, det blev ett KRETSLOPP! Vi samlas sedan vid grillplatsen och äter krabbelurer innan det är dags att gå hem.
Besöket tar ca 1 timme med tio barn.
Pris: 650 kr / 10 barn. Vid fler barn tillkommer 50kr/barn
Koppling till LGR 22:
Hem- och konsumentkunskap:
- Enkla metoder för matlagning, däribland bakning.
- Att planera, organisera och utvärdera arbetet. Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga begrepp för matlagning.
Idrott och hälsa:
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Biologi:
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växter livscykel och och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystemet. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.
- Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Alla för en, En för alla
Vilka djur lever i flock och vad har de för nytta av det? Hur är det med människan? Klassen testar på olika teamövningar tillsammans och får chansen att växa som grupp. Vi stannar under hela programmet på gården och är i närheten av våra flockdjur. Programmet kan även anpassas efter eventuella rörelsehinder i gruppen.
Besöket tar ca 2,5 timmar
Pris: 1500 kronor
Koppling till LGR 22:
Idrott och hälsa
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter inomhus och utomhus.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter. lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Biologi:
- Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
Samhällskunskap:
- Samtal och reflektion över moraliska frågor och livsfrågor med betydelse för eleven. Till exempel kamratskap.
Fåret och ullen
Vi börjar med att mata och lära känna fåren. Vad vet eleverna redan om får och hur blir egentligen en tröja till? Vi känner på ullen, tvättar, kardar, färgar och tovar tillsammans utifrån klassens förutsättningar. Det kanske blir en ett enkelt litet får som barnen pysslar och tar med sig hem eller så blir det en avancerad elva. Klassläraren bestämmer tillsammans med personalen på gården vilken nivå programmet ska läggas på så alla elever ha nytta av dagen.
Besöket tar ca 2,5 timmar
Pris: 1500 kronor (material ingår)
Koppling till LGR 22:
Biologi:
- Några djurs och växters livcykler och anpassningar till olika livmiljöer och årstider.
- Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Slöjd:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Några enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
- Några slöjdmaterials ursprung och dess miljöpåverkan. Till exempel ståltråd, ull och furu.
Bild
- Teckning, måleri. modellering och konstruktion.
Med alla sinnen
På ett mycket praktisk sätt lär vi oss både människans och våra djurens sinnen. Vad innebär det att se som en höna eller att lukta som en gris? Varför behöver en häst inte lukta lika bra som en hund? Vi varvar teori med lek. Barnen får bland annat gå en luktlabyrint och testa på flera andra sätt hur bra deras sinnen fungerar.
Besöket tar ca. 2h 15min
Pris: 1300 kronor
Koppling till LGR 22:
Biologi:
- Näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystemet. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem.
- Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Människans organsystem, några organs namn, utseende, placering, funktion och samverkan.
- Människans upplevelser av ljud, ljus, värme, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Fysik:
- Hur ljus och ljud breder ut sig och kan reflekteras.
Idrott och hälsa
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.