Evenemangsfunktion

Planen är att detta ska kunna skötas i MemberSky framöver men eventfunktionen är under utveckling och är ganska grundläggande i dagsläget. Utvecklingen av denna funktion ligger längre fram i tiden och vi kan inte ge ge support på detta i dagsläget. Därför rekommenderar vi att ni använder andra verktyg för att ta in anmälningar. Exempelvis har vårt studieförbund Studiefrämjandet verktyg för detta och både Google och Microsoft har bra och enkla formulär som fungerar fint att använda för att ta in anmälningar.

OBS! Ta inte in medlemsavgift tillsammans med deltagaravgift om ni använder andra verktyg för att ta in anmälningar då det innebär extra arbete för er. Läs mer under fakturahantering.

 

Vi använder funktionen för event – hur gör vi?

Såhär fungerar eventfunktionen just nu.

Som administratör kan du lägga upp event och låta personer anmäla sig till det. När du lägger upp eventet ska du klicka i att “medlemskap krävs”. Du väljer även om det krävs medlemskap i just er klubb. Om du inte klickar i att medlemskap krävs i er klubb så kan den som anmäler sig fritt välja bland alla klubbar i 4H.

Vid anmälan skapas två fakturor. En faktura skapas för den totala medlemsavgiften där hela summan betalas in till riksorganisationen som i sin tur betalar ut länets och klubbens del av avgiften. Den andra fakturan är för deltagaravgiften som går direkt till klubben. Betaluppgifter till klubben fylls i vid skapandet av eventet.

Deltagarlistan kan du med behörighet se på eventets sida. Klicka på knappen “Anmälningslista”. Har ni ett evenemang med begränsat antal platser hamnar de som anmäler sig efter fullbeläggning på en kölista. Denna finns då bredvid knappen “Anmälningslista” och heter “Kölista event”. Det kommer också gå att exportera deltagarlistor men försök i första hand att använda medlemssystemet online för att undvika onödiga uttag ur registret.

 

Fakturor för evenemang i medlemssystemet

För er som använder evenemangsfunktionen och skapar fakturor för dessa i medlemssystemet är det viktigt att ni håller koll på betalningarna för dessa. Ni måste själva markera dem som betalade för annars kommer påminnelser att skickas ut automatiskt efter 15 dagar.