Riksnyheter

Info om Covid-19 inför sommaren

Då situationen och rekommendationerna kring Covid-19 skiljer sig åt över landet vill riksförbundet Sveriges 4H uppmana er alla till följande. 

Information om covid-19 inför sommarens läger och aktiviteter

Sommaren är den tid på året som 4H runt om i landet har mest aktivitet. Vi är vana vid att kunna arrangera läger som vi brukar och ordna aktiviteter utan att ta hänsyn till en smittspridning av coronavirus. Även om våren är på väg nu är inte pandemin över! Det är fortfarande viktigt att alla 4H aktiviteter är anpassade efter nationella och lokala råd. Var uppmärksam på om reglerna ändras i just din kommun.

Folkhälsomyndigheten öppnade i februari 2021 upp för att även äldre ungdomar som är födda 2002 eller senare kan delta i organiserade idrotts- och fritidsaktiviteter, både inomhus och utomhus. Bedömningen är att de positiva aspekterna av barn och ungas fysiska aktivitet överväger och därför görs en ändring i de allmänna råden. Detta innefattar 4H.

Även om det i nuläget ser ut att vara okej att ha läger och andra aktiviteter i sommar är det viktigt att ni gör en riskanalys kopplat till coronaläget. Vad händer om er kommun inte tillåter organiserade fritidsaktiviteter i juni? Eller att grupperna begränsas till max 10 barn utomhus. Vad gör ni då? Ju mer ni diskuterar innan, desto bättre förbereda är ni om nya situationer skulle uppstå.

Tips från 4H rikskansli:

         Ha koll på nationella och lokala råd och rekommendationer

         Genomför en riskanalys innan aktiviteten

         Ge information i förväg om att personer med sjukdomssymtom, även lindriga     sådana, inte bör komma till aktiviteten och vad om händer med medlemsavgiften och deltagaravgiften då. 

         Ha god kapacitet för tillfredställande handhygien, antingen handtvätt med tvål   och rinnande vatten eller om det inte går tillgång till handsprit (eller   motsvarande handdesinfektionsmedel). Detta är särskilt viktigt i   toalettområden och på matställen.

Läs mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-arrangorer-av-evenemang/ 

Riksfinalen 2022

185173852_1947688425383759_4290454754959455810_n

4H har beslutat att ta ett omtag om riksfinalen och utveckla ett nytt spännande koncept. Vill du vara med och forma hur riksfinalen kommer se ut framöver? Nu öppnar ansökan till den ideella utvecklingsgruppen.

Historiskt har riksfinalen ordnats varje år i mars. Då möts klubbar i olika grenar som främjar samarbete och många 4H:are har många fina minnen från detta. Den klubb som vunnit fick pris av kungen!

2021 har 4H fått projektbidrag från Kronprinsessan Margaretas minnesfond för att utveckla riksfinalen. En utvecklingsgrupp kommer att leda arbetet med huvudsakligt syfte att leverera ett färdigutvecklat koncept som kan nyttjas många år framöver med handledande konceptbeskrivningar, arbetsprocesser och tillvägagångssätt som är metodiska, pedagogiska och moderna. Gruppen kommer att sammanstråla regelbundet digitalt och när ett utarbetat koncept är på plats kommer det förankras och kommuniceras internt.

Vill du vara med i utvecklingsgruppen 2021?
Ansök här: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdT30lSBT1BwMxVrXWyNx0frs1MaLdTFMCSRTSMSY3-wfPfJw/viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0

Gårdscertifiering

178886344_1937087106443891_5407999591643158543_n

Kvalitetsarbete i massor har gett resultat! Vår ordförande Katarina Ulfsparre och generalsekreterare Bodil Åström har påbörjat arbetet med att dela ut skyltar och diplom till de godkända gårdarna i gårdscertifieringen.
Under april har följande gårdar tagit emot sina skyltar och diplom:
  • Augustendals 4H gård
  • Eolshälls 4H gård
  • Stora Skuggans 4H gård
  • Kallhälls 4H gård
  • Björklunds Hage 4H gård
  • Akalla 4H gård
  • Hågelby 4H gård
Gårdarna är en viktig plattform för den fina barn- och ungdomsverksamhet som de bedriver!

Extra riksförbundsstämma 2020

På Sveriges 4Hs digitala stämma togs följande beslut: 

Att stämman beviljar styrelsen ansvarsfrihet under förutsättning att revisorerna förespråkar ansvarsfrihet och att inga ändringar görs i bokslutet under revisionen.

 

Riksförbundsstyrelsen har sedan stämman fått en större mängd ytterligare medlemmar som saknades i Membersky inrapporterade avseende 2019. Detta gör att intäkterna ökar och bokslutet behöver ändras. I enlighet med stämmobeslutet kommer därför en extra stämma att genomföras.

Härmed kallar riksförbundsstyrelsen till extrastämma 2020. Extrastämman kommer att genomföras lördagen 10 oktober kl 15.00. Extrastämman kommer även den genomföras på Zoom med stöd av VoteIT.

 

Anmälan: 

Anmälan av ombud samt åhörare till extrastämman görs till stämmosamordnaren Olof Segevall på olof.segevall@4h.se senast den 30 september. Därefter kommer mötesinbjudan till Zoom samt inbjudan till VoteIT skickas ut.

Om länsförbundet anmäler ombud som inte var anmäld som ombud till stämman i augusti måste man visa på stämmoprotokoll på att denna person nu är vald som ombud.

 

Agendan för mötet är: 

1. Stämmans öppnande.

2. Val av ordförande och vice ordförande för stämman.

3. Anmälan av styrelsens val av sekreterare och vice sekreterare för stämman.

4. Val av två protokolljusterare tillika rösträknare.

5. Fastställande av röstlängden.

6. Fråga om extrastämmans behöriga utlysande.

7. Resultatrapport- och balansräkning 2019

8. Revisorernas berättelse.

9. Ansvarsfrihet för riksförbundsstyrelsens ledamöter för 2019.

10. Stämmans avslutande.

 

Stämmohandlingar

RS4H Revisionsrapport 2019

Resultatrapport_20190101-20191231_Riksförbundet Sveriges 4H_FINAL

Balansrapport_20190101-20191231_Riksförbundet Sveriges 4H_FINAL

 

Med vänliga hälsningar 

Riksförbundsstyrelsen

Kallelse till riksförbundsstämma 2020

Varmt välkomna till Riksförbundet Sveriges 4Hs riksförbundsstämma 2020!

Den 29 april gick Riksförbundet Sveriges 4H ut med informationen att Rix20 kommer ställas in i år på grund av Covid-19. I samband med det togs även beslutet att arrangera riksförbundsstämman digitalt den 15-16 augusti. Riksförbundsstämman kommer att arrangeras på den digitala plattformen Zoom med hjälp av beslutsstödsystemet, VoteIT. Här nedan kan du läsa om vem som är kallad till riksförbundsstämman, hur det kommer genomföras samt hur anmälan kommer gå till. Om du har frågor efter att läst all information kan man kontakta riksförbundsstyrelsens samordnare för riksförbundsstämman Olof Segevall på olof.segevall@4h.se

 

Vem är kallad till riksförbundsstämman?

Ombud – Du som av ditt länsförbunds-/distrikt valts ut som ombud till riksförbundsstämman. Du måste vara medlem i Sveriges 4H för att kunna vara ombud på stämman.

Riksförbundsstyrelsen – Du som sitter med i riksförbundsstyrelsen.

Stämman välkomnar gladeligen åhörare. Åhörare anmäler sig på samma sätt men meddelar att det endast är åhörare på stämman. Hur man anmäler sig kan man läsa om nedan.

 

De digitala verktygen

Zoom

Den digitala plattformen som kommer att användas är Zoom. Zoom är ett amerikanskt kommunikationsföretag som ägnar sig åt videotelefoni- och chatt-tjänster genom en molnbaserad IT-plattform som används i samband med videokonferenser, distansarbete och distansundervisning. För att läsa mer om Zoom gå in på, https://zoom.us/.

 

VoteIT

VoteIT är ett system för att hålla bättre beslutsmöten över nätet. I VoteIT kan mötesdeltagarna diskutera, lägga förslag och rösta under mötets gång. VoteIT är i alla delar fri och öppen programvara och omhändertas av den ideella föreningen VoteIT. Detta beslutstödssystem använder bland annat Studiefrämjandet, Bygdegårdarnas riksförbund med flera. Dessa system kommer användas tillsammans under stämman för att få en säker demokratisk gång samt ett hållbart digitalt möte.

 

Tips för digital stämma

Här kommer ett gäng tips för vår digitala stämma. Detta är något nytt för många av oss så ta er tid att läs på om några tips.

1. Se till att ha testat uppkopplingen så att kameran och mikrofonen fungerar innan du ansluter.

2. Ha kameran på, detta gör att mötet blir mer verkligt och viktigt för att veta att folk är närvarande under mötet. Men om kameran påverkar ljudet så är det viktigast att vi hör varandra bra.

3. Ha mikrofonen av när du inte ska prata, den kan annars ta upp ljud omkring som kan störa mötet.

4. Om ni samlar era ombud, se till att ha en bättre mikrofon än den på datorn. Ett exempel är att ha en konferenstelefon.

5. Visa att du vill prata med “uppräckningshanden” som finns i Zoom, på detta sätt stör man inte under pågående diskussion.

6. Ta hjälp av en person som kan tekniken om du inte känner dig bekväm med det ansvaret.

7. Använd dator

8. Om ni är flera: Ställ in högtalarvolymen så ni i rummet kan höra vad som sägs i samtalet utan att ljudet tas upp av er mikrofon och skapar ett eko.

9. Är du ensam: använd hörlurar

10. Ha en talarstol eller utnämnt ställe där man står och talar. Då behöver ni inte få med mer än en person per bild åt gången likaså bara en persons röst som behöver tas upp åt gången.

11. Ladda ner Zoom till datorn. Det är enklare för datorn att hantera till skillnad från att använda webbläsaren.

 

Riksförbundsstämmans & Utskottens genomförande

Utskott

Den digitala stämman kommer utgå från samma struktur som den vanliga. Utskotten kommer att genomföras tisdagen den 11 och onsdagen den 12 augusti. Det kommer delas upp i två möten där de behandlar motioner och propositionerna på ena och ekonomi på det andra. Längre ner kan man läsa om schemat för utskotten samt stämman.

Tanken är att diskussionerna ska ske under utskottsmötena, detta för att det ska bli enklare att genomföra stämman under helgen. Riksförbundsstyrelsen önskar även att ombud skickar in sina frågor innan utskottsmötet, detta för att mötena ska flyta på bättre.

På utskottsmötet kommer vi även prova att använda beslutstödssystemet VoteIT, detta för att alla deltagare ska få en bild av hur det kommer gå till under stämman. Vi kommer även ha en genomgång av Zoom så att samtliga vet hur det fungerar inför stämman.

Alla ombud behöver inte närvara på båda utskottsmötena men alla länsförbund ska finnas representerade vid båda tillfällena, detta för att underlätta under den sittande stämman. Frågor skickas till Olof Segevall på, olof.segevall@4h.se skriv i ämnesfältet “Fråga/Frågor inför utskottsmötet på dag “

 

Riksförbundsstämman

Riksförbundsstämman kommer att arrangeras helgen 15 & 16 augusti. Stämman kommer att vara upplagd så att vi fokuserar på att ta beslut. Utskottsmötena ska vara som grunden till alla beslut som vi fattar under stämman.

Riksförbundsstyrelsen rekommenderar att varje län samlar sina ombud på önskad plats. Detta är endast en rekommendation och inget som krävs. Presidiet kommer att vara samlat under helgen detta för att underlätta deras arbete samt stämman.

 

Schema för riksförbundsstämman samt utskott

Anslut 15 minuter innan start

Vi vill att samtliga ombud kommer in i mötet 15 minuter innan start. Detta för att vi ska kunna ha tid att hjälp personer som har problem utan att påverka mötestiden. Om man kommer in och allt fungerar kan man stänga av kameran samt ljudet och komma tillbaka när mötet ska starta.

 

TISDAGEN 11 AUGUSTI 2020, KL 18.00-21.00

Utskott 1 – motioner & propositioner, samt VoteIT & Zoom genomgång.

Plattform: Zoom

 

ONSDAGEN 12 AUGUSTI 2020, KL 18.00-21.00

Utskott 2 – Ekonomisk genomgång, samt VoteIT & Zoom genomgång.

Plattform: Zoom

 

LÖRDAG 15 AUGUSTI 2020 KL 10.00-16.00

10-00-10.45 Första sittning

10.45-11.00 Paus

11.00-11.45 Andra sittning

11-45-13.00 Lunch

13.00-13.45 Tredje sittning

13.45-14.00 Paus

14.00-14.45 Fjärde sittning

14.45-15.00 Paus

15.00-16.00 Femte sittning

Plattform: Zoom & VoteIT

 

SÖNDAG 16 AUGUSTI 2020 KL. 10-00 – 15.00

10-00-10.45 Första sittning

10.45-11.00 Paus

11.00-11.45 Andra sittning

11.45-13.00 Lunch

13.00-13.45 Tredje sittning

13.45-14.00 Paus

14.00-15.00 Fjärde sittning

15.00 Stämman avslutas

Plattform: Zoom & VoteIT

 

Hur anmäler man sig?

Anmälan sker till olof.segevall@4h.se senast den 31 juli. Uppge namn och vilket länsförbund du representerar samt vilka möten du kommer närvara på.

Om ditt länsförbund anmäler alla ombud samtidigt är det även viktigt att utöver de uppgifter som redovisades ovan även skriva mejladresser till alla. Detta för att inbjudan till den digitala stämman sker via mejl. Mer detaljerad information om hur man ansluter till mötet med mera kommer även att skickas ut till de anmälda ombuden på mejl.

Vi värnar om den demokratiska processen och önskar att samtliga länsförbund som skickar ombud inkommer med ett protokollsutdrag eller motsvarande där beslut tydligt framgår att ombuden är demokratiskt valda till stämmoombud eller förtroenderådsrepresentanter. Detta är något som kommer att vara en obligatorisk del av anmälan i framtiden och som fasas in under detta året. Glöm inte att samtliga ombud måste vara medlemmar i 4H. Se till att ha blivit medlem innan du kommer till stämman.

 

Stämmohandlingar

Sveriges 4H – Stämmohandlingar 2020

Verksamhetsberättelse_2019_Sveriges4H_FINAL

Resultatrapport_20190101-20191231_Riksförbundet Sveriges 4H

Balansrapport_20190101-20191231_Riksförbundet Sveriges 4H

 

Rix19_Gotland_2019_Alma_Bengtsson_043_web

Ny generalsekreterare för Sveriges 4H

Hej alla engagerade 4H-are!

Jag heter Bodil Åström och jag ser fram emot att börja som 4Hs nya Generalsekreterare.

Jag är ivrig att tillsammans med er arbeta för att nästa generation vuxna ska kunna utvecklas till, som ni så väl beskriver; engagerade, välmående och ansvarstagande människor med respekt för omvärlden. Och jag måste säga att jag är imponerad av de driftiga och engagerade ungdomar som redan jag mött i rekryteringsprocessen. Heja er!

I mitt yrkesliv har jag mycket god erfarenhet av verksamhetsledning i både ideell verksamhet och affärsdrivande bolag. Jag har tidigare arbetat i en medlemsorganisation med fokus på medlemsnytta och medlemsrekrytering, och jag vill bidra till en ännu mer framgångsrik 4H-organisation.

Jag ser fram emot att träffa er alla och lära mig mer om verksamheten som jag verkligen tycker har ett mycket viktigt syfte. Ni arbetar för en god sak och det är inspirerande!

Jag är uppvuxen med djur och friluftsliv och det är fortfarande där jag hämtar ny energi. Ett annat stort intresse som ger mig energi är musik, och då främst sång som jag utövar aktivt. Jag gillar också att gräva i trädgården och umgås med min man och mina två snart vuxna söner.

Jag har turen att bo nära en nystartad 4H-gård och har med stort engagemang följt uppbyggnaden av Ersboda. Jag har hoppat in som frivillig arbetskraft och det har verkligen varit inspirerande att lära mer om 4H och allt bra som finns i organisationen. Det är också inspirerande att se hur 4H skapat en samlingsplats för kommunens invånare där alla känner sig välkomna.

 
Vad kan jag bidra med?

Ett stort engagemang och intresse för 4H.

En framtidstro och övertygelse om att 4H behövs och har ett viktigt uppdrag.

Erfarenhet av verksamhetsledning, ekonomi och HR. Dessutom har jag arbetat med ledarskap, värdegrund och mångfald.

Samarbete och kommunikation.

 
När börjar jag?

Ivrig som jag är har redan tjuvstartat min introduktion tillsammans med VU parallellt med nuvarande arbete, men jag drar igång på full tid i Augusti. Vi ses!

 

Generalsekreterare Bodil

Projektbidrag beviljat av Svenskt Friluftsliv

 

Nu är fördelningen av statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer för år 2020 klar.

Riksförbundet Sveriges 4H får 1  070  000 kronor i form av projektbidrag. Bidragen är till de två projekten ”Lära genom att göra” i naturen på 4H-gård samt ”Pinnbröd åt folket”.

Riksförbundet Sveriges 4H är en av många medlemsorganisationer i Svenskt friluftsliv. Tack vare Svenskt friluftsliv kan vi utveckla vår verksamhet som inte bara kommer medlemmarna till del men även samhället. Vi är tacksamma över att få en fortsättning på  projektet ”Lära genom att göra” i naturen på 4H-gården. Samt kunna få driva det nya projektet ”Pinnbröd åt folket” vilket handlar om att bedriva lägerverksamhet på regional nivå för ungdomar. Där friluftsliv är en stor del i lägret. Detta säger,  Katarina Ulfsparre, Ordförande i Sveriges 4H.

 Regeringens fortsatta anslag för år 2020 visar att regeringen sätter stort värde på våra friluftsorganisationer och att det finns en önskan att människor aktiverar sig och utövar friluftsliv. Rörelse och aktivitet är särskilt viktigt för våra barn och unga och jag är glad att arbetet med att utöva friluftsliv får möjlighet att utvecklas, säger Ulf Silvander generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

 

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag sedan år 2011. Totalt inkom 81 ansökningar från 32 olika organisationer om totalt belopp på 71 miljoner kronor och översöknings-graden var ca 49 %.
För att få bidrag krävs att friluftsorganisationen värnar det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet. Främjar hälsa och goda möjligheter att utöva friluftsliv samt ett tryggt och säkert friluftsliv. Bidrar till att utveckla barns och ungdomars intresse för motion och friluftsliv, eller verkar för ökad kunskap om och hänsyn till natur- och kulturmiljön samt allemansrätten.

För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök http://svensktfriluftsliv.se/beslut-om-bidrag/

För ytterligare information

Elin Elander, Projektledare & föreningsadministratör, Sveriges 4H, 070-8481968 elin.elander@4h.se www.4h.se

Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47, ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se
www.svensktfriluftsliv.se

Med anledning av coronaviruset

Information 20 maj 2021

I kort innebär de nya allmänna råden att Folkhälsomyndigheten inte längre avråder helt från att ordna eller delta i lägerverksamhet från den 1 juni.

Lägerverksamheter och fysisk aktivitet bidrar till att främja barn och ungas hälsa. Det är viktigt att alla barn kan få en möjlighet till meningsfulla aktiviteter under sommarlovet. Barn och unga kan smittas av covid-19, men blir sällan allvarligt sjuka. Folkhälsomyndigheten har beslutat nya allmänna råd som börjar gälla från den 1 juni. Det innebär att mindre läger och cuper kan genomföras.

Sedan förra året finns både anpassningar och rutiner utarbetade av landets lägeranordnare för att minska risken för smittspridning. Många organisationer har också vidareutvecklat och förfinat dessa rutiner inför sommaren.

Läger och mindre cuper kan genomföras, men det är fortsatt viktigt att minska risken för smittspridning. Läger och cuper bör därför genomföras med mindre grupper som inte blandas. Det är också viktigt att ha rutiner för att hantera eventuell smittspridning och för hur deltagare ska kunna åka hem om någon deltagare får sjukdomssymtom.

Lägerverksamheter kan genom att följa de allmänt förebyggande åtgärderna minska riskerna för spridning av covid-19:

  • Planera för att bedriva verksamhet i grupper med begränsat antal personer exempelvis klass, lag, kollogård, konfirmandgrupp eller liknande och att dessa, så långt som möjligt, inte blandas med varandra under lägret. Detta gäller även resor till och från lägret.
  • Undvik större samlingar av lägerdeltagare eller ledare. Det kan gälla i matsalen, entréer, samlingsrum och andra gemensamma utrymmen.
  • Arrangera övernattning med få personer i samma rum, undvik stora sovsalar.
  • Ta fram rutiner för hantering av deltagare eller ledare med sjukdomssymtom och rutiner för hemresa så snart som möjligt. Informera om vikten av uppmärksamhet på symtom.
  • Avstå aktiviteter som samlar många personer i samma lokal, till exempel biokväll, öppet hus, föräldrabesök, stora tävlingar eller föreställningar.
  • Förlägg så mycket som möjligt av lägerverksamheten utomhus.
  • Undvik aktiviteter som inkluderar närkontakt mellan flera deltagare än den avgränsade gruppen, exempelvis avslutningsdisco för hela lägret.
  • Öka avståndet mellan sittplatser i matsal och andra utrymmen om det är möjligt.
  • Undvik att vistas flera samtidigt i små, trånga utrymmen med bristfällig ventilation.
  • Se till att det finns goda möjligheter till handtvätt med tillgång till tvål och pappershanddukar.
  • Placera ut handsprit (eller motsvarande handdesinfektionsmedel) på lämpliga ställen där det inte finns tillgång till tvål och vatten, till exempel i entréer och matsalar.
  • Tänk på att dessa åtgärder även gäller ledare som inte heller bör blandas mellan grupper och aktiviteter.

Utgångspunkten för de nya allmänna råden är Folkhälsomyndighetens aktuella bedömning. Skulle läget i smittspridningen förändras behöver lägerverksamheterna vara beredda på att planera om.

Läs mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/lager-och-cuper/?fbclid=IwAR2Mv9hN8MSLwPMsY06o-5e9XalUOd3Qva9pBy_1VT65DcSFShSLWqUJuoc

Information 11 maj 2021

Då situationen och rekommendationerna kring Covid-19 skiljer sig åt över landet vill riksförbundet Sveriges 4H uppmana er alla till följande. 

Information om covid-19 inför sommarens läger och aktiviteter

Sommaren är den tid på året som 4H runt om i landet har mest aktivitet. Vi är vana vid att kunna arrangera läger som vi brukar och ordna aktiviteter utan att ta hänsyn till en smittspridning av coronavirus. Även om våren är på väg nu är inte pandemin över! Det är fortfarande viktigt att alla 4H aktiviteter är anpassade efter nationella och lokala råd. Var uppmärksam på om reglerna ändras i just din kommun.

Folkhälsomyndigheten öppnade i februari 2021 upp för att även äldre ungdomar som är födda 2002 eller senare kan delta i organiserade idrotts- och fritidsaktiviteter, både inomhus och utomhus. Bedömningen är att de positiva aspekterna av barn och ungas fysiska aktivitet överväger och därför görs en ändring i de allmänna råden. Detta innefattar 4H.

Även om det i nuläget ser ut att vara okej att ha läger och andra aktiviteter i sommar är det viktigt att ni gör en riskanalys kopplat till coronaläget. Vad händer om er kommun inte tillåter organiserade fritidsaktiviteter i juni? Eller att grupperna begränsas till max 10 barn utomhus. Vad gör ni då? Ju mer ni diskuterar innan, desto bättre förbereda är ni om nya situationer skulle uppstå.

Tips från 4H rikskansli:

         Ha koll på nationella och lokala råd och rekommendationer

         Genomför en riskanalys innan aktiviteten

         Ge information i förväg om att personer med sjukdomssymtom, även lindriga     sådana, inte bör komma till aktiviteten och vad om händer med medlemsavgiften och deltagaravgiften då. 

         Ha god kapacitet för tillfredställande handhygien, antingen handtvätt med tvål   och rinnande vatten eller om det inte går tillgång till handsprit (eller   motsvarande handdesinfektionsmedel). Detta är särskilt viktigt i   toalettområden och på matställen.

Läs mer här: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/verksamheter/information-till-arrangorer-av-evenemang/ 

Information 22 januari 2021

Nytt beslut kom från regeringen den 21/1 att barn- och ungdomsverksamhet (för dem som är födda 2005 eller senare) får starta igång sin verksamhet igen, både inomhus och utomhus. Vår rekommendation är dock att fortsätta vara utomhus i möjligaste mån och att anpassa verksamheten så att smittspridning kan undvikas.

Klubben fattar eget beslut om verksamheten och vi uppmuntrar alla till att använda den framtagna riskbedömningen. Verksamhet som inte kan genomföras på ett säkert sätt behöver fortsatt ställas in.

Följ folkhälsomyndighetens lokala restriktioner och rekommendationer. <https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/01/barns-fritidsaktiviteter-ska-kunna-halla-oppet/>

Här hittar ni Sveriges 4H:s riskanalys 


Information 13 januari 2021

Coronaläget är fortsatt ansträngt och det medför utmaningar för oss att planera för vår verksamhet.

Goda nyheter är ändå att vaccinationer har kommit igång, men det kommer förmodligen ta tid innan det har effekt på vår verksamhet. Vi har även en ny tillfällig pandemilag som gäller från den 10/1.

Vi råder våra klubbar att om möjligt fortsatt ställa om till utomhusverksamhet i mindre grupper eller övergå till digital verksamhet. Om verksamheten inte kan genomföras på ett säkert sätt så behöver vi ställa in.

Om verksamhet kan genomföras behöver en riskbedömning först göras i vårt framtagna dokument som du hittar nedan. Följ folkhälsomyndighetens lokala råd, tag gärna reda på hur de lokala skolorna valt att genomföra sin verksamhet.

Så här formulerar folkhälsomyndigheten sina råd riktat till barn och unga:

Det går bra att träffas utomhus om alla är friska och om ni inte är för nära varandra. Ni kan även hålla kontakten på andra sätt, till exempel via datorn, telefonen eller sociala medier.

 

I nuläget är det svårt att planera för vårens aktiviteter, hur aktiviteter kan genomföras och hur många som kan samlas och när.

Detta ställer krav på oss och vi förstår att det är svårt att planera. Fortsätt att ta hand om varandra, dela gärna idéer för hur verksamhet kan genomföras säkert, eller åtminstone hur kontakt kan hållas. Vår verksamhet har stor betydelse för många och även en kontakt som inte är fysisk kan vara viktig.

Vi ser fram emot att smittläget förbättras och vi vill inte bidra till en ökad smittspridning.

 

Här finns mer information från folkhälsomyndigheten riktad till barn och unga:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/information-till-barn-och-unga/#fyratips

 


Information 25 november

Vid Folkhälsomyndighetens presskonferens den 24/11 framkom inte någon ny information som påverkar vår verksamhet.

Vår rekommendation från den 18/11 kvarstår. Gå gärna igenom riskdokumentet för att göra verksamheten så säker som möjligt.

Tänk nytt, ställ om och ha omtanke om varandra!


Information 18 november

Den 16 november kom nya restriktioner från regeringen och folkhälsomyndigheten. Allmänna sammankomster ska begränsas till max 8 personer. 4H tar detta på stort allvar och inväntar mer och tydligare information kring hur detta påverkar vår verksamhet och vad vi behöver göra. Vi utmanas att tänka nytt och vi fortsätter att ha omtanke om varandra.

Klubben bestämmer själv om sin verksamhet. Går det att bedriva en säker verksamhet, så gör det. Kan verksamheten ställas om till digital eller kan ni vara utomhus med avstånd i mindre grupper? Använd riskanalysen som hjälp i ert arbete och använd denna inför alla 4H-aktiviteter.

Vi inväntar hur bedömningen blir när det gäller barn- och ungdomsverksamhet och återkommer när vi vet mer.

Vi uppmuntrar alla att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer som kan variera lokalt.

Ta hand om varandra!

 


Tidigare information

Information 2 april

Sveriges 4H rekommenderar följande med anledning av coronaviruset. Sammankomster med över 50 personer är inte tillåtna. Inför alla 4H-aktiviteter ska en riskbedömning göras (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-arrangorer-av-evenemang/) och använd Sveriges 4Hs riskanalys. 4H-aktiviteter kan fortsatt genomföras men ska hållas utomhus eller digitalt för att minska smittspridning.

Nästa vecka är det många län och klubbar som har planerat påsklovsläger och andra påsk-aktiviteter och Sveriges 4H har därför fått många frågor angående spridningen av coronaviruset. Riksförbundet följer noga Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer och uppmanar 4Hs län och klubbar att också göra det.

Det är rekommenderat att tvätta händerna ofta och att stanna hemma om du har symptom på luftvägsinfektion även om de är lindriga, uppmanas att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/).

Sedan fredag 27 mars har regeringen infört ett förbud för sammankomster med fler än 50 personer, vilket 4H självklart följer. Inför alla 4H-aktiviteter ska en riskbedömning göras. Mindre lokala aktiviteter rekommenderas i nuläget att fortsatt hållas då fritidsaktiviteter är en viktig del av folkhälsan. Alla 4H-aktiviteter ska dock hållas utomhus eller digitalt för att minska smittspridning. Moment med närkontakt i samband med exempelvis lekar ska undvikas.

Om du ska resa utomlands med 4H uppmanar Sveriges 4H att följa Utrikesdepartementets (UD) reserekommendationer. UD avråder från utlandsresor till alla länder fram till åtminstone 14 april (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/).


Information från 20 mars

Riksförbundsstyrelsen har under fredagen den 20 mars 2020 haft möte med anledning av coronavirusets spridning.

Vi kan konstatera att många klubbar, kretsar, gårdar och länsförbund redan vidtagit åtgärder för att, med omtanke om varandra, försöka bidra till att begränsa spridningen.

Vi hänvisar främst till myndigheternas rekommendationer, men med tanke på att det bland oss finns en stor publik verksamhet med många besökare så finns det anledning att vara extra vaksam och vara beredd på nya direktiv. Vi rekommenderar alla gårdar att se till att det finns tydliga anslag kring hygien i lokalerna.

Med anledning av folkhälsomyndighetens rekommendationer kring resor i Sverige har vi beslutat att skjuta upp 4H-klubbarnas riksfinal till den 11-13 september samt att Riksförbundets styrelsemöte i mars hålls online istället för på Skälby 4H-gård som tidigare var planerat.

Vi följer utvecklingen och tar beslut löpande kring våra övriga arrangemang. Exempelvis avser vi fortfarande att genomföra Riksläger och stämma enligt plan, men är givetvis beredda att ompröva detta beslut beroende på myndigheters direktiv och utvecklingen i stort.

Många avser att hålla årsmöten i dagarna och från Riksförbundets sida vill vi framhålla det är möjligt att genomföra dessa möten online om man har de tekniska förutsättningarna. Ett annat alternativ är att möten hålls utomhus. Vår rekommendation är att datumen hålls i möjligaste mån, men om detta ej är möjligt kan man söka dispens hos Riksförbundsstyrelsen.

Finns det motioner till länsförbundsstämmor som man avser skicka vidare till riksstämman kan beslut om detta tas av länsförbundsstyrelsen om länsförbundsstämman inte hinner ta detta beslut i tid. Vi kommer inte att ändra sista datum för motioner till riksstämman.

På www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-arrangorer-av-evenemang/ finns råd och verktyg att använda vid eventuella arrangemang (riskbedömning).

Ta hand om er och varandra.

//Riksförbundsstyrelsen

Nationella Konferensen 2020!

header till klöverbladet

 

4H:s Nationella Konferens 2020 den 24–26 januari på Valla Folkhögskola i Linköping

Välkommen att ta del av spännande inriktningar, inspirerande föreläsning, gemensamma aktiviteter och njut av lördagskvällens Klövergala där vi tillsammans firar och hyllar 4H:s medlemmar och verksamhet.

 

INBJUDAN MED ALL INFORMATION SAMLAD HITTAR NI HÄR.

 

SAMMANFATTNING

Nationella Konferensen riktar sig till dig i 4H som är född 2004 eller tidigare. Såväl ideella som anställd personal är välkomna.

Kostnad för att delta på Nationella Konferensen är 1500 kr och då ingår alla aktiviteter, mat och logi i flerbäddsrum.

Pristillägg om 800 kr tillkommer om enkelrum önskas.

 

apparna

 

Anmälan sker genom detta formulär senast den 8 januari 2020. Maxantalet deltagare är 90 personer. Först till kvarn gäller och inga platser reserveras per län.

 

Reseersättning ges för resekostnader som överstiger 1500 kr, dock maximalt 500 kr. Det innebär att om din resa till och från konferensen kostar 2100 kr ges reseersättning om 500 kr. Vänligen observera att din biljett ska vara bokad senast den 8 januari för att reseersättning ska utbetalas. Billigaste resesätt gäller och samåkning förespråkas. Här finns reseersättningsblankett.

 

Arrangörsgruppen för Nationella Konferensen svarar gärna på dina frågor. Du når dem via mail på: nationellakonferensen@4h.se

 

 

KLÖVERGALAN

nominering

Under den årliga Klövergalan får vi möjlighet att tillsammans hylla och fira vår verksamhet och våra medlemmar. Med pompa och ståt kommer Årets eldsjäl, Årets ledare, Årets kompis, Årets anställda, Årets styrelsemedlem, Årets verksamhet och Årets projekt presenteras under galamiddagen.

Fram till den 8 januari 2020 kan du nominera 4H:are som du tycker ska äras på Klövergalan. För att nominera fyller du i det här formuläret. 

 

 

Anmäl dig till 4H:s nationella personaldagar

 

inbjudan_2019_2

Välkommen till 4H:s nationella personaldagar som 2019 hålls på Hotell Rådmannen i Alvesta.

 

Info om hotell och konferensanläggningen

Hotell Rådmannen är ett prisbelönt modernt hotell med konferensanläggning i Alvesta. Hotellets restaurang serverar populär husmanskost till lunch, och en traditionell a’la Carte till kvällen på Majas Krog. Hotellet har ett starkt miljöengagemang och ingår bland annat i ”Den goda grannen”. Det innebär att råvaror i restaurangen är närodlade och ekologiska.

Järnvägsstationen, som ligger 100 meter från hotellet, är en känd knutpunkt på kust-till-kustbanan och södra stambanan.

Kostnad och anmälan

Att delta på årets personaldagar är gratis för de 50 första som anmäler sig, därefter är avgiften 1500 kr/person. Årets personaldagar riktar sig mot tillsvidareanställda. Personal med andra anställningar kommer att kunna anmäla sig från och med 17 oktober. Reseersättning utgår till de med resekostnader över 500 kr med maximalt 500 kr per person. Vi vill trycka på vikten av tänka på vår miljö och att följa vår verksamhetsplan och att därför välja tåg i första hand. Boka tågen i tid för att hålla nere kostnaden.

Logi i tvåbäddsrum ingår. Ange önskemål om vem du vill dela rum med i anmälan.

 

Anmälan görs via MemberSky senast den 23 oktober
https://membersky.com/org/4h/event/4hs-nationella-personaldagar

 

Kontaktpersoner för personalutbildningsdagarna:

Sofia Lindwall Ek, Kronobergs län. sofia.ek@4h.se
Kaisa Karlsson, Stockholms län. kaisa.karlsson@4h.se
Per Norrman, Hallands län. per.norrman@4h.se
Per Carlsson, Jönköpings län. per.carlsson@4h.se

 


Program 4H:s nationella personaldagar

Tisdag 5 november

12.00-13.00 Lunch
13.00-13.30 Välkomstinformation samt information från Riksförbundet
13.30-14.00 Katarina Ulfsparre- Ordförande har ordet
14.00-15.00 Agenda 2030 – föreläsning med Anna Säll
15.00-15.30 Fika
15.30-16.30 samt 16.45-17.45 WORKSHOPS

1. Statsbidrag och avdelningar

Per Carlsson, Jönköpings län, leder workshopen och informerar om statsbidrag och värdet av avdelningar och medlemmar i ett större perspektiv.

2. Offentlig förevisning
Maria Arvidsson, Länsstyrelsen Kronoberg informerar om offentlig förevisning. Vad gäller för 4H-gårdar?

19.00 Gemensam middag

Onsdag 6 november

08.00-08.30 Information om dagen
08.30-10.00 Trivselaktivitet
10.00-10.15 Lättare fika
10.15-11.15 VALBARA WORKSHOPS

1. MemberSky
Huvudadministratör Elin Elander, från Riksförbundet, informerar om fix och trix som underlättar arbetet i
4H:s nya medlemsregister.

2. 4H-gårdscertifiering
Sofia Lindwall Ek, Kronobergs 4H och Antonia Mossberg, Stättareds 4H-gård informerar om det
kommande arbetet och rutiner kring 4H-gårdscertifiering.

3. Kommunikation i föreningen
Workshop med Alma Bengtsson och Lukas Johansson från 4H:s kommunikationsgrupp.

11.15-12.15 VALBARA WORKSHOPS

1. 4H i skolan
Sofia Lindwall Ek, projektledare Riksförbundet, informerar om projektet 4H i skolan. Diskussion och idéer
kring projektet är mycket välkommet.

2. Hur får vi våra medlemmar att stanna i 4H?
Maria Jansson, administratör/kommunikatör Stockholm läns 4H inspirerar och lyfter goda exempel.

3. MemberSky
Huvudadministratör Elin Elander, från Riksförbundet, informerar om fix och trix som underlättar arbetet i
4H:s nya medlemsregister.

12.15-13.15 Lunch
13.15-14.30 INFORMATIONSTORG: Unionen, Internationella kontakter och samarbeten,
Löneservice, Projektansökningar på riksnivå, Kommunikation i föreningen.

14.00-15.00 Avslutning med fika, utvärdering och prisutdelning