Alla inlägg

Extra riksförbundsstämma 2020

Rix19_Gotland_2019_Alma_Bengtsson_043_web

På Sveriges 4Hs digitala stämma togs följande beslut: 

Att stämman beviljar styrelsen ansvarsfrihet under förutsättning att revisorerna förespråkar ansvarsfrihet och att inga ändringar görs i bokslutet under revisionen.

 

Riksförbundsstyrelsen har sedan stämman fått en större mängd ytterligare medlemmar som saknades i Membersky inrapporterade avseende 2019. Detta gör att intäkterna ökar och bokslutet behöver ändras. I enlighet med stämmobeslutet kommer därför en extra stämma att genomföras.

Härmed kallar riksförbundsstyrelsen till extrastämma 2020. Extrastämman kommer att genomföras lördagen 10 oktober kl 15.00. Extrastämman kommer även den genomföras på Zoom med stöd av VoteIT.

 

Anmälan: 

Anmälan av ombud samt åhörare till extrastämman görs till stämmosamordnaren Olof Segevall på olof.segevall@4h.se senast den 30 september. Därefter kommer mötesinbjudan till Zoom samt inbjudan till VoteIT skickas ut.

Om länsförbundet anmäler ombud som inte var anmäld som ombud till stämman i augusti måste man visa på stämmoprotokoll på att denna person nu är vald som ombud.

 

Agendan för mötet är: 

1. Stämmans öppnande.

2. Val av ordförande och vice ordförande för stämman.

3. Anmälan av styrelsens val av sekreterare och vice sekreterare för stämman.

4. Val av två protokolljusterare tillika rösträknare.

5. Fastställande av röstlängden.

6. Fråga om extrastämmans behöriga utlysande.

7. Resultatrapport- och balansräkning 2019

8. Revisorernas berättelse.

9. Ansvarsfrihet för riksförbundsstyrelsens ledamöter för 2019.

10. Stämmans avslutande.

 

Med vänliga hälsningar 

Riksförbundsstyrelsen

 

Rix19_Gotland_2019_Alma_Bengtsson_043_web

 

4H-gårdsassistent sökes till Almviks 4H-gård

Malmö 4H-krets söker en 4H-gårdsassistent sökes till Almviks 4H-gård

Kommun: Malmö
Yrke: 4H-gårdsassistent 
Ansök senast: 2020-08-31 

Anställningsform: Vikariat fr.o.m 2020-09-07 t.o.m 2021-03-13 dock längst till ordinarie befattningsinnehavare återinträder i tjänst. Ev chans till förlängning.  Heltid, 3 veckors schema.
Lön: månadslön  Kollektivavtafinns med SLF/Unionen.

Om oss: 

4H är en internationell ideell ungdomsorganisation med verksamhet inom allt från odling och djur till idrott och teater. Vi finns i över 80 länder och riktar oss till barn och ungdomar 7-25 år. På Almvik har vi även verksamhet för 4-6 åringar.

4H:s vision är att alla barn och ungdomar ska utvecklas till engagerade, välmående och ansvarstagande människor med respekt för omvärlden.

Visionen ska uppnås genom att i samspel med människor och natur upptäcka deras rika värden och mångfald. I detta är varje art och individ en viktig del av helheten utan att vara mer värd än någon annan. 4H:s motto är “lära genom att göra”, och vårt mål är att det ska genomsyra all vår verksamhet. Inom 4H bedriver vi verksamhet av ungdomar, för ungdomar, d.v.s. våra ledare är unga. I våra styrelser och kommittéer sitter ungdomar, som själv tar ansvar för och fattar beslut gällande deras fritid.

4H är en partipolitiskt och religiöst obunden förening.

Almviks 4H-gård ligger mellan Lindängen och Lindeborg i Malmö. Gården är öppen för alla och drivs sedan 1976 av 4H.  Du kommer att ingå i ett litet team på tre anställda; en gårdsföreståndare och två 4H-gårdsassistenter. Tillsammans så utför ni det praktiska arbetet på gården, leder aktiviteter, tar emot studiebesök, har läger mm.  Driften och verksamheten planeras tillsammans med styrelserna för Malmö 4H-krets och Almviks 4H-klubb. På gården finns det diverse olika lantbruksdjur så som kaniner, hästar, kor, getter, får, höns och katt.

Om dig

Den vi söker bör ha erfarenhet/utbildning inom både djurskötsel och pedagogiskt arbete. erfarenhet av körning med häst- & vagn och ev ridning. Vi ser gärna att du är driftig, kreativ, positiv, flexibel och har ett genuint intresse för människor och djur. Du bör ha lätt att samarbeta och kommunicera, vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Föreningsvana är en merit.

B-körkort och tillgång till bil.

 

Dina arbetsuppgifter: 

Att arbeta som 4H-gårdsassistent på Almviks 4H så förkommer det en stor variation av arbetsuppgifter, det vill säga att ingen dag är den andra lik. Under tillkommer några punkter av vad som kan förekomma.

  • Att leda barn/ungdomar i den dagliga verksamheten så som djurskötsel, matlagning/bakning, läger, idrott m.m.
  • Planera och utföra olika aktiviteter för barn och ungdomar
  • Att utföra den dagliga djurskötseln som finns och därtill vanligt förekommande uppgifter inom djurhållning såsom t. ex. skötsel av hagar och anläggning.
  • Studiebesök
  • Viss administration
  • Gården har öppet för allmänheten 8-17 på vardagar och 9-16 på söndagar. I dagsläget jobbar man 1 dag / vecka fram till 20.00 samt var 3:dje söndag enligt ett 3 veckors schema. Andra tider kan förkomma vid styrelsemöten, läger, utbildningar m.m.

Ansökan:

Urval, rekrytering och intervjuer sker löpande för tjänsten 

Ansökan sänds till: malmo@4h.se      
Märk din ansökan med 4H-gårdsassistent” 

Ansökan skall innehålla personligt brev, CV och referenser.

4H:s vision är att alla barn och ungdomar ska utvecklas till engagerade, välmående och ansvarstagande människor med respekt för omvärlden. 

Kallelse till riksförbundsstämma 2020

Varmt välkomna till Riksförbundet Sveriges 4Hs riksförbundsstämma 2020!

Den 29 april gick Riksförbundet Sveriges 4H ut med informationen att Rix20 kommer ställas in i år på grund av Covid-19. I samband med det togs även beslutet att arrangera riksförbundsstämman digitalt den 15-16 augusti. Riksförbundsstämman kommer att arrangeras på den digitala plattformen Zoom med hjälp av beslutsstödsystemet, VoteIT. Här nedan kan du läsa om vem som är kallad till riksförbundsstämman, hur det kommer genomföras samt hur anmälan kommer gå till. Om du har frågor efter att läst all information kan man kontakta riksförbundsstyrelsens samordnare för riksförbundsstämman Olof Segevall på olof.segevall@4h.se

 

Vem är kallad till riksförbundsstämman?

Ombud – Du som av ditt länsförbunds-/distrikt valts ut som ombud till riksförbundsstämman. Du måste vara medlem i Sveriges 4H för att kunna vara ombud på stämman.

Riksförbundsstyrelsen – Du som sitter med i riksförbundsstyrelsen.

Stämman välkomnar gladeligen åhörare. Åhörare anmäler sig på samma sätt men meddelar att det endast är åhörare på stämman. Hur man anmäler sig kan man läsa om nedan.

 

De digitala verktygen

Zoom

Den digitala plattformen som kommer att användas är Zoom. Zoom är ett amerikanskt kommunikationsföretag som ägnar sig åt videotelefoni- och chatt-tjänster genom en molnbaserad IT-plattform som används i samband med videokonferenser, distansarbete och distansundervisning. För att läsa mer om Zoom gå in på, https://zoom.us/.

 

VoteIT

VoteIT är ett system för att hålla bättre beslutsmöten över nätet. I VoteIT kan mötesdeltagarna diskutera, lägga förslag och rösta under mötets gång. VoteIT är i alla delar fri och öppen programvara och omhändertas av den ideella föreningen VoteIT. Detta beslutstödssystem använder bland annat Studiefrämjandet, Bygdegårdarnas riksförbund med flera. Dessa system kommer användas tillsammans under stämman för att få en säker demokratisk gång samt ett hållbart digitalt möte.

 

Tips för digital stämma

Här kommer ett gäng tips för vår digitala stämma. Detta är något nytt för många av oss så ta er tid att läs på om några tips.

1. Se till att ha testat uppkopplingen så att kameran och mikrofonen fungerar innan du ansluter.

2. Ha kameran på, detta gör att mötet blir mer verkligt och viktigt för att veta att folk är närvarande under mötet. Men om kameran påverkar ljudet så är det viktigast att vi hör varandra bra.

3. Ha mikrofonen av när du inte ska prata, den kan annars ta upp ljud omkring som kan störa mötet.

4. Om ni samlar era ombud, se till att ha en bättre mikrofon än den på datorn. Ett exempel är att ha en konferenstelefon.

5. Visa att du vill prata med “uppräckningshanden” som finns i Zoom, på detta sätt stör man inte under pågående diskussion.

6. Ta hjälp av en person som kan tekniken om du inte känner dig bekväm med det ansvaret.

7. Använd dator

8. Om ni är flera: Ställ in högtalarvolymen så ni i rummet kan höra vad som sägs i samtalet utan att ljudet tas upp av er mikrofon och skapar ett eko.

9. Är du ensam: använd hörlurar

10. Ha en talarstol eller utnämnt ställe där man står och talar. Då behöver ni inte få med mer än en person per bild åt gången likaså bara en persons röst som behöver tas upp åt gången.

11. Ladda ner Zoom till datorn. Det är enklare för datorn att hantera till skillnad från att använda webbläsaren.

 

Riksförbundsstämmans & Utskottens genomförande

Utskott

Den digitala stämman kommer utgå från samma struktur som den vanliga. Utskotten kommer att genomföras tisdagen den 11 och onsdagen den 12 augusti. Det kommer delas upp i två möten där de behandlar motioner och propositionerna på ena och ekonomi på det andra. Längre ner kan man läsa om schemat för utskotten samt stämman.

Tanken är att diskussionerna ska ske under utskottsmötena, detta för att det ska bli enklare att genomföra stämman under helgen. Riksförbundsstyrelsen önskar även att ombud skickar in sina frågor innan utskottsmötet, detta för att mötena ska flyta på bättre.

På utskottsmötet kommer vi även prova att använda beslutstödssystemet VoteIT, detta för att alla deltagare ska få en bild av hur det kommer gå till under stämman. Vi kommer även ha en genomgång av Zoom så att samtliga vet hur det fungerar inför stämman.

Alla ombud behöver inte närvara på båda utskottsmötena men alla länsförbund ska finnas representerade vid båda tillfällena, detta för att underlätta under den sittande stämman. Frågor skickas till Olof Segevall på, olof.segevall@4h.se skriv i ämnesfältet “Fråga/Frågor inför utskottsmötet på dag “

 

Riksförbundsstämman

Riksförbundsstämman kommer att arrangeras helgen 15 & 16 augusti. Stämman kommer att vara upplagd så att vi fokuserar på att ta beslut. Utskottsmötena ska vara som grunden till alla beslut som vi fattar under stämman.

Riksförbundsstyrelsen rekommenderar att varje län samlar sina ombud på önskad plats. Detta är endast en rekommendation och inget som krävs. Presidiet kommer att vara samlat under helgen detta för att underlätta deras arbete samt stämman.

 

Schema för riksförbundsstämman samt utskott

Anslut 15 minuter innan start

Vi vill att samtliga ombud kommer in i mötet 15 minuter innan start. Detta för att vi ska kunna ha tid att hjälp personer som har problem utan att påverka mötestiden. Om man kommer in och allt fungerar kan man stänga av kameran samt ljudet och komma tillbaka när mötet ska starta.

 

TISDAGEN 11 AUGUSTI 2020, KL 18.00-21.00

Utskott 1 – motioner & propositioner, samt VoteIT & Zoom genomgång.

Plattform: Zoom

 

ONSDAGEN 12 AUGUSTI 2020, KL 18.00-21.00

Utskott 2 – Ekonomisk genomgång, samt VoteIT & Zoom genomgång.

Plattform: Zoom

 

LÖRDAG 15 AUGUSTI 2020 KL 10.00-16.00

10-00-10.45 Första sittning

10.45-11.00 Paus

11.00-11.45 Andra sittning

11-45-13.00 Lunch

13.00-13.45 Tredje sittning

13.45-14.00 Paus

14.00-14.45 Fjärde sittning

14.45-15.00 Paus

15.00-16.00 Femte sittning

Plattform: Zoom & VoteIT

 

SÖNDAG 16 AUGUSTI 2020 KL. 10-00 – 15.00

10-00-10.45 Första sittning

10.45-11.00 Paus

11.00-11.45 Andra sittning

11.45-13.00 Lunch

13.00-13.45 Tredje sittning

13.45-14.00 Paus

14.00-15.00 Fjärde sittning

15.00 Stämman avslutas

Plattform: Zoom & VoteIT

 

Hur anmäler man sig?

Anmälan sker till olof.segevall@4h.se senast den 31 juli. Uppge namn och vilket länsförbund du representerar samt vilka möten du kommer närvara på.

Om ditt länsförbund anmäler alla ombud samtidigt är det även viktigt att utöver de uppgifter som redovisades ovan även skriva mejladresser till alla. Detta för att inbjudan till den digitala stämman sker via mejl. Mer detaljerad information om hur man ansluter till mötet med mera kommer även att skickas ut till de anmälda ombuden på mejl.

Vi värnar om den demokratiska processen och önskar att samtliga länsförbund som skickar ombud inkommer med ett protokollsutdrag eller motsvarande där beslut tydligt framgår att ombuden är demokratiskt valda till stämmoombud eller förtroenderådsrepresentanter. Detta är något som kommer att vara en obligatorisk del av anmälan i framtiden och som fasas in under detta året. Glöm inte att samtliga ombud måste vara medlemmar i 4H. Se till att ha blivit medlem innan du kommer till stämman.

 

Stämmohandlingar

Sveriges 4H – Stämmohandlingar 2020

Verksamhetsberättelse_2019_Sveriges4H_FINAL

Resultatrapport_20190101-20191231_Riksförbundet Sveriges 4H

Balansrapport_20190101-20191231_Riksförbundet Sveriges 4H

 

Rix19_Gotland_2019_Alma_Bengtsson_043_web

Regionkonsulent sökes till Region Uppsala

 

4H är en barn- och ungdomsorganisation med verksamhet över hela Sverige och stora delar av världen. Vår vision är att alla barn och ungdomar ska utvecklas till engagerade och ansvarstagande människor med respekt för omvärlden vilket genomsyrar allt vi tar oss för. Vi är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation. Organisationen befinner sig i ständig utveckling och vårt fokus ligger på tillväxt och framåtanda. Nu söker vi en regionkonsulent till Region Uppsala.

Sista ansökningsdag: 15 september 2020

 

Regionkonsulentens roll

Tjänsten som regionkonsulent innebär att bygga upp, utveckla och följa upp 4Hs verksamhet inom en region. Målet är att utveckla verksamheten likväl på regional samt lokal nivå.

Regionkonsulenten kommer att vara anställd av Riksförbundet Sveriges 4H och är direkt underställd Sveriges 4H:s Generalsekreterare.

Arbetet präglas av föreningsverksamhet med fokus på klubbverksamhet, och 4H-gårdsverksamhet såväl som externt samarbete med region, kommun, skolor och näringsliv och i vissa fall på riksnivå.

 

Arbetsuppgifter

Regionkonsulenten kommer att verka inom följande arbetsområden:

– Personalansvar för anställda av Länsförbundet

– Ansvarig för planering och utförande av verksamhetsmål antagna av Länsförbundet.

– Ansvarig för utveckling av Region Uppsalas verksamhet

-Ansvarig för att Länsförbundets verksamhet uppfyller de lagar, regler, policys och andra framtagna riktlinjer för verksamheten fullgörs.

– Ansvarig för leverantörsbetalningar, fakturering, budgetuppföljning och rapportering till Länsförbundets styrelse. Göra ansökningar om bidrag och projekt.

– Ansvarig för kontakt med bidragsgivare och kommun samt även rapporteringsansvarig till dessa

– Vara Länsförbundets kontaktperson och ansiktet utåt

– Närvara på nationella möten, regionkonsulentsmöten och av Länsförbundet planerade möten

 

Kvalifikationer

Förmåga att leda personal i nya situationer och arbetssätt

Erfarenhet av arbetsledning och projektledning

Kunskap om lagar och regelverk som verksamheten ska följa som till exempel lagar och förordningar om djurskydd och arbetsmiljölagen.

Erfarenhet av budgetarbete, analys och rapportering

God förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska

För tjänsten adekvat akademisk utbildning

 

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och du som söker:

Uppskattar att finnas i ett sammanhang där förändring sker och har förmåga att leda i nya situationer. Har lätt att identifiera och anpassa dig till ändrade omständigheter och kan snabbt sätta dig in i komplicerade ärenden.

Trivs med att arbeta med helhet och utveckling men även mer operativa uppgifter och har ett engagemang och målmedvetenhet i det du gör.

Har betydande förståelse av samarbete i gränssnittet mellan näringsliv, akademi och offentlig sektor. Har ett genuint intresse och förståelse för uppdragen inom offentlig sektor och politiskt styrd organisation.

Har körkort och tillgång till egen bil.

 

Anställningsform:

Tillsvidareanställning med heltidstjänstgöring. Tjänsten är placerad i Region Uppsala.

Tillträde:
Enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag:

Skicka din ansökan till jobb@4h.se senast den 15 september 2020.

Ny hemsida för Sveriges 4H

Bakgrund till projektet

Under 2018 besöktes vår hemsida av 153.000 personer och under 2019 av 219.000 personer. Antalet besökare på vår hemsida har de senaste åren ökat markant. Vi har besökare inne på vår hemsida mer eller mindre dygnet runt, vilket är väldigt roligt! Vår hemsida är dock mycket mer än bara en sida där man kan hitta information, det är även en del av vårt varumärke. Därför ställer det högre krav på oss att vi har en hemsida som både har bra innehåll, är lätt att hitta på och ser fin ut. Detta gäller i alla organisationsled, från Riksförbund till klubb.

Under det senaste året har Sveriges 4Hs kommunikationsgrupp pratat mycket med ideella och personal runt om i Sverige för att få en bild av hur de uppfattar vår hemsida. Dels genom muntliga samtal, formulär och dels genom gruppsamtal under t.ex. Nationella konferensen.

Kommunikationsgruppen är nu tillsammans med IT-gruppen i startgroparna för ett projekt som kommer innebära ett byte och en övergång till ett nytt webbplats-system.

Målen är: organisationen får ett enklare verktyg för att redigera sin publika webbplats som har ett intranät kopplat till sig, 4H får en uppdaterad gemensam layout, en gemensam grafisk profil och ett säkrare system från exempelvis hackare.

Kommunikationsgruppen arbetar tillsammans med ett företag som heter KFV-IT & Telecom som kommer vara leverantör och även support av det nya systemet. Tillsammans har vi kommit överens om hur vi skall utföra detta projekt. Man kan i sin enkelhet dela upp det i perioderna Förarbete, Produktion, Testpiloter, Utbildning, Lansering.

 

Förarbete Just nu befinner vi oss i perioden Förarbete där vi arbetar med hur 4H vill att vårt system skall vara anpassat till oss. Dels användarmässigt och designmässigt. 

Produktion Detta är perioden där KFV-IT utvecklar systemet och gör det redo för våra testpiloter. 

Testpiloter Utvalda testpiloter får testa på att använda och lära sig hur man administrerar hemsidor i systemet. Systemet görs färdigt efter input från piloterna.

Utbildning Kommunikationsgruppen utbildar organisationen hur man administrerar webbplatser i systemet.  

Lansering Perioden där vi kan lansera våra nya uppdaterade webbplatser. 

 

Arbetet leds av Sveriges 4Hs kommunikationsgrupp och IT-gruppen som jobbar i väldigt nära samarbete med företaget KFV IT & Telecom. KFV IT är de som kommer verkställa samt bygga upp de nya hemsidorna i verktyget Statamic 

 

Statistik hemsidan 2019


Plattform

WordPress försvinner

Den nya hemsidan kommer inte att byggas i WordPress vilket är plattformen vi använder oss av idag. Anledningen till detta är dels för att WordPress är ett system som många i föreningen anser är väldigt svårt att lära sig. Detta då det inte är så användarvänligt och vissa moment kräver att man har kunskaper inom vissa IT-områden. Många större företag som använder sig av plattformen WordPress anlitar konsulter för att sköta deras hemsidor, då systemet är för tidskrävande samt svårt att hantera för många. Då det finns plattformar som passar oss betydligt mycket bättre bör vi byta ut WordPress för att alla i föreningen ska ha samma möjligheter att jobba med sina hemsidor.

WordPress är även ett system som kräver mycket tid och energi av ideella inom 4H, främst IT-gruppen. För att systemet ska fungera som det ska behöver IT-gruppen uppdatera systemet med olika typer av systemuppdateringar och underhålla hemsidan på andra sätt. Detta för att vi ska minska risken för att t.ex. bli hackade eller för att hemsidan ska krascha. Det arbetet syns sällan utåt i föreningen då vår IT-grupp har varit väldigt bra på att hantera detta, men genom att lyfta av detta från deras axlar kan de fokusera på andra uppgifter. 

Vår nya plattform – Statamic

Statamic är ett så kallat publiceringsverktyg för att bygga, hantera och publicera en eller flera hemsidor. Statamic ska vara enklare för administratören att ha hand om än WordPress som 4H har i dagsläget. Prestandan på de webbplatser som byggs i Statamic ligger långt över medelvärdet för en vanlig webbplats. Statamic är även det säkraste systemet som KFV-IT har hittat vilket är viktigt för alla inblandade.  

Är du intresserad av att få en snabb överblick över hur systemet kommer att se ut samt fungera, besök då hemsidan https://statamic.com/why . Där finner du mer information om plattformen.


 

Medlemshandboken blir intranät

Idag ligger mycket av vår interna information uppe på hemsidan för externa användare att ta del av. Det är egentligen inte fel i sig då inget av det som idag ligger uppe på hemsidan kan anses som hemligt. Men det skapar en viss otydlighet när information som t.ex. rör våra djurläger för barngrupper varieras med hur t.ex. vårt lönesystem för anställda inom 4H är uppbyggt. Det i sin tur gör det svårt att bygga upp en bra struktur med en rödtråd genom hela hemsidan.

Med den nya hemsidan vill vi skala bort all intern information som riktar sig till våra styrelser, ideella grupper, personal och engagerade medlemmar till ett intranät. På så vis blir vår nya hemsida en plats som lämpar sig bättre för extern information om allt roligt som händer i vår förening.

Grunden för vårt intranät finns redan idag och används inom vissa områden. Detta vill vi utveckla mer, vilket betyder att man som ideell i en styrelse, grupp eller personal kommer att hitta dokumentmallar och information som rör föreningen i ett slutet intranät. Intranätet kommer att utvecklas i samband med att den nya hemsidan tas fram. Då det är KFV-IT som har utvecklat vårt intranät kommer både hemsidan och intranätet byggas in på samma plattform för att förenkla tillgången till information för såväl besökare, som engagerade i organisationen.

 


 

 

Hur går vi tillväga?

Att byta plattform och system för en hemsida är ett stort jobb. Det är viktigt att hela föreningen är med på banan så att det blir ett gemensamt arbete framåt. Därför kommer vi bland annat att jobba med följande delmoment:

 

Piloter 

För att kvalitetssäkra samt utveckla hemsidorna kommer det att arbeta med piloter. Piloternas roll i detta är att testa det nya systemet för att kunna utveckla det så det passar alla verksamheter i Sveriges 4H. Piloterna är en form av kvalitetssäkring samt ett verktyg för Kommunikationsgruppen att få input för vad man tycker fungerar bra och inte.

Kommunikationsgruppen kommer att kontakta de tilltänkta piloterna för projektet och se ifall intresse finns att vara med i detta. Urvalet av piloter är gjort så att vi ska få en så stor mångfald som möjligt. Saker som har tagits i beaktning i urvalet är, geografisk spridning, personal, ideella, klubbar, gårdar, verksamhetsledare samt länsförbund. Detta för att som sagt få en så stor mångfald som möjligt för att systemet ska utvecklas till det bästa för Sveriges 4H.

Det kommer vara mellan 15-20 piloter totalt som kommer att få arbeta med systemet innan introducering för resterande del av organisationen.

Alla piloter får förbereda sig noggrant inför pilot-perioden och kommer få tydliga instruktioner om vad som förväntas av deras engagemang. Kommunikationsgruppen finns givetvis som stöd under hela processen.

Utbildningar

Bland de viktigaste bitarna i detta projekt är utbildning i det nya systemet. Detta för att alla som jobbar med hemsidorna runt om i organisationen ska ha en bra grund för det. Det kommer att finnas utbildningsfilmer för hur systemet fungerar samt hur man administrerar det.

Utöver utbildningsfilmerna kommer det även att genomföras ett gäng utbildningstillfällen för organisationen. Den första kommer vara på 4Hs Nationella Personaldagar 3-4 november. Under november och december kommer det att arrangeras utbildningsträffar där alla länsförbund kommer att vara med vid olika tillfällen. Information om exakta datum för just ditt specifika länsförbund kommer att komma strax efter sommaren. Det sista inplanerade utbildningstillfället är på Nationella Konferensen i januari.

 

Rix19_Gotland_2019_Alma_Bengtsson_043_web


 

Tidsplan för projektet 

Att byta system för vår hemsida är ett stort projekt som inte görs över en dag. Vi i Kommunikationsgruppen tillsammans med IT-gruppen och KFV-IT har tagit fram en tidsplan för implementering. I tidsplanen har vi tagit hänsyn till organisationens olika viktiga händelser för att göra en sådan smidig övergång som möjligt till nytt system och för att säkerställa att allting fungerar inför ett nytt verksamhetsår. Här nedan ser du de större delmomenten i vår tidsplan.

 

April 

  • Projektet startar
  • Undersökningsformulär Design

Maj

  • Introduktion piloter

Juni 

  • Utveckling av hemsidor, KFV IT

Juli

  • Utveckling av hemsidor, KFV IT

Augusti

  • Piloter introduceras till systemet

September 

  • Piloter jobbar i systemet
  • Presentation av systemet för organisationen

Oktober

  • Vidareutveckling hemsidor

November

  • Utbildning 4Hs Nationella Personaldagar, 3-4/11
  • Utbildningsträffar ute i landet

December

  • Lansering av ny hemsida för hela Sveriges 4H.

 

Var med och påverka!

Vi i Kommunikationsgruppen anser att det är viktigt att alla får komma till tals och berätta hur hemsidan ska utformas för att den ska passa er verksamhet så bra som möjligt. Därför kommer vi under tidens gång i samband med det här projektet skicka ut formulär och prata med alla i föreningen. Redan nu finns det ett formulär som du gärna får svara på!

Klicka här för att påverka! 


 

Frågor eller funderingar?

Tveka inte på att höra av dig till Sveriges 4Hs Kommunikationsgrupp vid frågor. En viktigt del i det här projektet är att alla i föreningen förstår och hänger med i vad som händer genom hela processen. För att vår hemsida ska bli så bra som möjligt är det även viktigt att alla som vill vara med och påverka hur hemsidan ska se ut och fungera hör av sig till oss.

Vid frågor och funderingar, kontakta Elin Elander via Elin.Elander@4H.se eller Kommunikationsgruppen via Kommunikation@4H.se.

Projektbidrag beviljat av Svenskt Friluftsliv

 

Nu är fördelningen av statsbidrag till landets friluftslivsorganisationer för år 2020 klar.

Riksförbundet Sveriges 4H får 1  070  000 kronor i form av projektbidrag. Bidragen är till de två projekten ”Lära genom att göra” i naturen på 4H-gård samt ”Pinnbröd åt folket”.

Riksförbundet Sveriges 4H är en av många medlemsorganisationer i Svenskt friluftsliv. Tack vare Svenskt friluftsliv kan vi utveckla vår verksamhet som inte bara kommer medlemmarna till del men även samhället. Vi är tacksamma över att få en fortsättning på  projektet ”Lära genom att göra” i naturen på 4H-gården. Samt kunna få driva det nya projektet ”Pinnbröd åt folket” vilket handlar om att bedriva lägerverksamhet på regional nivå för ungdomar. Där friluftsliv är en stor del i lägret. Detta säger,  Katarina Ulfsparre, Ordförande i Sveriges 4H.

 Regeringens fortsatta anslag för år 2020 visar att regeringen sätter stort värde på våra friluftsorganisationer och att det finns en önskan att människor aktiverar sig och utövar friluftsliv. Rörelse och aktivitet är särskilt viktigt för våra barn och unga och jag är glad att arbetet med att utöva friluftsliv får möjlighet att utvecklas, säger Ulf Silvander generalsekreterare för Svenskt Friluftsliv.

 

Organisationen Svenskt Friluftsliv ansvarar för fördelningen av bidrag sedan år 2011. Totalt inkom 81 ansökningar från 32 olika organisationer om totalt belopp på 71 miljoner kronor och översöknings-graden var ca 49 %.
För att få bidrag krävs att friluftsorganisationen värnar det enkla, naturnära och långsiktigt hållbara friluftslivet. Främjar hälsa och goda möjligheter att utöva friluftsliv samt ett tryggt och säkert friluftsliv. Bidrar till att utveckla barns och ungdomars intresse för motion och friluftsliv, eller verkar för ökad kunskap om och hänsyn till natur- och kulturmiljön samt allemansrätten.

För att ta del av hela protokollet om fördelningen besök http://svensktfriluftsliv.se/beslut-om-bidrag/

För ytterligare information

Elin Elander, Projektledare & föreningsadministratör, Sveriges 4H, 070-8481968 elin.elander@4h.se www.4h.se

Ulf Silvander, generalsekreterare Svenskt Friluftsliv, 070-433 51 47, ulf.silvander@svensktfriluftsliv.se
www.svensktfriluftsliv.se

Med anledning av coronaviruset

Information 2 april

Sveriges 4H rekommenderar följande med anledning av coronaviruset. Sammankomster med över 50 personer är inte tillåtna. Inför alla 4H-aktiviteter ska en riskbedömning göras (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-arrangorer-av-evenemang/) och använd Sveriges 4Hs riskanalys. 4H-aktiviteter kan fortsatt genomföras men ska hållas utomhus eller digitalt för att minska smittspridning.

HÄR HITTAR NI SVERIGES 4H:S RISKANALYS

Nästa vecka är det många län och klubbar som har planerat påsklovsläger och andra påsk-aktiviteter och Sveriges 4H har därför fått många frågor angående spridningen av coronaviruset. Riksförbundet följer noga Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer och uppmanar 4Hs län och klubbar att också göra det.

Det är rekommenderat att tvätta händerna ofta och att stanna hemma om du har symptom på luftvägsinfektion även om de är lindriga, uppmanas att avstå sociala kontakter som riskerar att sprida smitta (https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/skydda-dig-och-andra/).

Sedan fredag 27 mars har regeringen infört ett förbud för sammankomster med fler än 50 personer, vilket 4H självklart följer. Inför alla 4H-aktiviteter ska en riskbedömning göras. Mindre lokala aktiviteter rekommenderas i nuläget att fortsatt hållas då fritidsaktiviteter är en viktig del av folkhälsan. Alla 4H-aktiviteter ska dock hållas utomhus eller digitalt för att minska smittspridning. Moment med närkontakt i samband med exempelvis lekar ska undvikas.

Om du ska resa utomlands med 4H uppmanar Sveriges 4H att följa Utrikesdepartementets (UD) reserekommendationer. UD avråder från utlandsresor till alla länder fram till åtminstone 14 april (https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/).


Tidigare information

Information från 20 mars

Riksförbundsstyrelsen har under fredagen den 20 mars 2020 haft möte med anledning av coronavirusets spridning.

Vi kan konstatera att många klubbar, kretsar, gårdar och länsförbund redan vidtagit åtgärder för att, med omtanke om varandra, försöka bidra till att begränsa spridningen.

Vi hänvisar främst till myndigheternas rekommendationer, men med tanke på att det bland oss finns en stor publik verksamhet med många besökare så finns det anledning att vara extra vaksam och vara beredd på nya direktiv. Vi rekommenderar alla gårdar att se till att det finns tydliga anslag kring hygien i lokalerna.

Med anledning av folkhälsomyndighetens rekommendationer kring resor i Sverige har vi beslutat att skjuta upp 4H-klubbarnas riksfinal till den 11-13 september samt att Riksförbundets styrelsemöte i mars hålls online istället för på Skälby 4H-gård som tidigare var planerat.

Vi följer utvecklingen och tar beslut löpande kring våra övriga arrangemang. Exempelvis avser vi fortfarande att genomföra Riksläger och stämma enligt plan, men är givetvis beredda att ompröva detta beslut beroende på myndigheters direktiv och utvecklingen i stort.

Många avser att hålla årsmöten i dagarna och från Riksförbundets sida vill vi framhålla det är möjligt att genomföra dessa möten online om man har de tekniska förutsättningarna. Ett annat alternativ är att möten hålls utomhus. Vår rekommendation är att datumen hålls i möjligaste mån, men om detta ej är möjligt kan man söka dispens hos Riksförbundsstyrelsen.

Finns det motioner till länsförbundsstämmor som man avser skicka vidare till riksstämman kan beslut om detta tas av länsförbundsstyrelsen om länsförbundsstämman inte hinner ta detta beslut i tid. Vi kommer inte att ändra sista datum för motioner till riksstämman.

På www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/information-till-arrangorer-av-evenemang/ finns råd och verktyg att använda vid eventuella arrangemang (riskbedömning).

Ta hand om er och varandra.

//Riksförbundsstyrelsen

Nationella Konferensen 2020!

header till klöverbladet

 

4H:s Nationella Konferens 2020 den 24–26 januari på Valla Folkhögskola i Linköping

Välkommen att ta del av spännande inriktningar, inspirerande föreläsning, gemensamma aktiviteter och njut av lördagskvällens Klövergala där vi tillsammans firar och hyllar 4H:s medlemmar och verksamhet.

 

INBJUDAN MED ALL INFORMATION SAMLAD HITTAR NI HÄR.

 

SAMMANFATTNING

Nationella Konferensen riktar sig till dig i 4H som är född 2004 eller tidigare. Såväl ideella som anställd personal är välkomna.

Kostnad för att delta på Nationella Konferensen är 1500 kr och då ingår alla aktiviteter, mat och logi i flerbäddsrum.

Pristillägg om 800 kr tillkommer om enkelrum önskas.

 

apparna

 

Anmälan sker genom detta formulär senast den 8 januari 2020. Maxantalet deltagare är 90 personer. Först till kvarn gäller och inga platser reserveras per län.

 

Reseersättning ges för resekostnader som överstiger 1500 kr, dock maximalt 500 kr. Det innebär att om din resa till och från konferensen kostar 2100 kr ges reseersättning om 500 kr. Vänligen observera att din biljett ska vara bokad senast den 8 januari för att reseersättning ska utbetalas. Billigaste resesätt gäller och samåkning förespråkas. Här finns reseersättningsblankett.

 

Arrangörsgruppen för Nationella Konferensen svarar gärna på dina frågor. Du når dem via mail på: nationellakonferensen@4h.se

 

 

KLÖVERGALAN

nominering

Under den årliga Klövergalan får vi möjlighet att tillsammans hylla och fira vår verksamhet och våra medlemmar. Med pompa och ståt kommer Årets eldsjäl, Årets ledare, Årets kompis, Årets anställda, Årets styrelsemedlem, Årets verksamhet och Årets projekt presenteras under galamiddagen.

Fram till den 8 januari 2020 kan du nominera 4H:are som du tycker ska äras på Klövergalan. För att nominera fyller du i det här formuläret. 

 

 

Anmäl dig till 4H:s nationella personaldagar

 

inbjudan_2019_2

Välkommen till 4H:s nationella personaldagar som 2019 hålls på Hotell Rådmannen i Alvesta.

 

Info om hotell och konferensanläggningen

Hotell Rådmannen är ett prisbelönt modernt hotell med konferensanläggning i Alvesta. Hotellets restaurang serverar populär husmanskost till lunch, och en traditionell a’la Carte till kvällen på Majas Krog. Hotellet har ett starkt miljöengagemang och ingår bland annat i ”Den goda grannen”. Det innebär att råvaror i restaurangen är närodlade och ekologiska.

Järnvägsstationen, som ligger 100 meter från hotellet, är en känd knutpunkt på kust-till-kustbanan och södra stambanan.

Kostnad och anmälan

Att delta på årets personaldagar är gratis för de 50 första som anmäler sig, därefter är avgiften 1500 kr/person. Årets personaldagar riktar sig mot tillsvidareanställda. Personal med andra anställningar kommer att kunna anmäla sig från och med 17 oktober. Reseersättning utgår till de med resekostnader över 500 kr med maximalt 500 kr per person. Vi vill trycka på vikten av tänka på vår miljö och att följa vår verksamhetsplan och att därför välja tåg i första hand. Boka tågen i tid för att hålla nere kostnaden.

Logi i tvåbäddsrum ingår. Ange önskemål om vem du vill dela rum med i anmälan.

 

Anmälan görs via MemberSky senast den 23 oktober
https://membersky.com/org/4h/event/4hs-nationella-personaldagar

 

Kontaktpersoner för personalutbildningsdagarna:

Sofia Lindwall Ek, Kronobergs län. sofia.ek@4h.se
Kaisa Karlsson, Stockholms län. kaisa.karlsson@4h.se
Per Norrman, Hallands län. per.norrman@4h.se
Per Carlsson, Jönköpings län. per.carlsson@4h.se

 


Program 4H:s nationella personaldagar

Tisdag 5 november

12.00-13.00 Lunch
13.00-13.30 Välkomstinformation samt information från Riksförbundet
13.30-14.00 Katarina Ulfsparre- Ordförande har ordet
14.00-15.00 Agenda 2030 – föreläsning med Anna Säll
15.00-15.30 Fika
15.30-16.30 samt 16.45-17.45 WORKSHOPS

1. Statsbidrag och avdelningar

Per Carlsson, Jönköpings län, leder workshopen och informerar om statsbidrag och värdet av avdelningar och medlemmar i ett större perspektiv.

2. Offentlig förevisning
Maria Arvidsson, Länsstyrelsen Kronoberg informerar om offentlig förevisning. Vad gäller för 4H-gårdar?

19.00 Gemensam middag

Onsdag 6 november

08.00-08.30 Information om dagen
08.30-10.00 Trivselaktivitet
10.00-10.15 Lättare fika
10.15-11.15 VALBARA WORKSHOPS

1. MemberSky
Huvudadministratör Elin Elander, från Riksförbundet, informerar om fix och trix som underlättar arbetet i
4H:s nya medlemsregister.

2. 4H-gårdscertifiering
Sofia Lindwall Ek, Kronobergs 4H och Antonia Mossberg, Stättareds 4H-gård informerar om det
kommande arbetet och rutiner kring 4H-gårdscertifiering.

3. Kommunikation i föreningen
Workshop med Alma Bengtsson och Lukas Johansson från 4H:s kommunikationsgrupp.

11.15-12.15 VALBARA WORKSHOPS

1. 4H i skolan
Sofia Lindwall Ek, projektledare Riksförbundet, informerar om projektet 4H i skolan. Diskussion och idéer
kring projektet är mycket välkommet.

2. Hur får vi våra medlemmar att stanna i 4H?
Maria Jansson, administratör/kommunikatör Stockholm läns 4H inspirerar och lyfter goda exempel.

3. MemberSky
Huvudadministratör Elin Elander, från Riksförbundet, informerar om fix och trix som underlättar arbetet i
4H:s nya medlemsregister.

12.15-13.15 Lunch
13.15-14.30 INFORMATIONSTORG: Unionen, Internationella kontakter och samarbeten,
Löneservice, Projektansökningar på riksnivå, Kommunikation i föreningen.

14.00-15.00 Avslutning med fika, utvärdering och prisutdelning

EllaLi’s IFYE-äventyr bland risfält, berg och skyskrapor

69870985_2644228795804398_3463725269766897664_n

Oj, vad tiden har gått fort. Tiden i Taiwan flög iväg och bjöd på enormt många fina upplevelser. Jag gör nu en sista sammanfattning av allt!

Den 23:e Juli kom jag äntligen fram till Taiwan, målet för min resa, där mitt IFYE-utbyte väntade. När jag kom fram till Taipei, efter båt mellan Xiamen i Kina och Taichung i Taiwan, omhändertogs jag på en gång av Taiwanesiska 4H för ett tre dagar långt välkomstläger för oss 14 IFYEs som precis anlänt till Taiwan, samt ett gäng 4H-aktiva Taiwanesiska ungdomar. Utöver Sverige fanns även Schweiz, Kanada, USA, Finland, Sydkorea, Indien och Thailand representerat, vilket var en spännande blandning människor att hänga med. Det blev tre otroligt intensiva dagar, innan vi begav oss iväg till våra värdfamiljer, med allt från ice-breaking och lekar på hotellet vi bodde, till besök från den fd. franske ambassadören och en middag bestående av så kallad “Stinky Tofu”, Taiwans motsvarighet till vår surströmming, fermenterad Tofu. Hos både mig och den finska tjejen gick det ner, kanske just därför att vi är vana vid surströmming, men samtliga andra nationaliteter hävdade att det var det värsta de någonsin ätit.

Hos både mig och den finska tjejen gick det ner, kanske just därför att vi är vana vid surströmming, men samtliga andra nationaliteter hävdade att det var det värsta de någonsin ätit.

69855957_622785774915740_5994833365126086656_n

Det bjöds inte bara på stinky tofu i Taiwan. Utan jag fick också prova på att göra vanlig tofu med en bas av sojamjölk och bilden ovan är resultatet. 

Det var kanske inte alla aktiviteter som gjorde välkomstlägret till en av mina bästa upplevelser hittills, utan snarare det faktum att det gav oss IFYE:s möjligheten att lära känna varandra och skaffa några första vänner i landet. Lägret blev också en välbehövlig snabbkurs i Taiwanesisk kultur, vilken var både omtumlande och ibland ganska svår att förstå. För trots att Taiwan är ett väldigt rikt land och likt Sverige på många sätt, med till exempel gratis skola och sjukvård, så är det också väldigt annorlunda. För att bara nämna en skillnad så bor man ofta i storfamiljer med många generationer och mer avlägsna släktingar under samma tak, och man blir därför mycket bättre på att umgås med varandra, och gör det dessutom mycket mer, än vad vi någonsin gör i Sverige.

Just om detta med småbruk, och hur man kan försörja en hel familj på bara 1 hektar, fick jag lära mig mycket om under min tid i Yilan

65559158_476957759742839_7397595505343070208_n

Jag tillbringade en dryg vecka vecka ute i Yilan på Taiwans östkust för att sedan komma tillbaka till Taipei. Att byta landsbygd mot stad är väldigt spännande då livet skiljer sig otroligt mycket åt, trots att Yilan och Taipei egentligen bara ligger en dryg timma ifrån varandra. I Taipei har de flesta kontorsjobb, tunnelbanan går nästan överallt, och att affärer är öppna dygnet runt är regel snarare än undantag. På landsbygden såg jag knappt ens till en buss, affärerna stängde så fort det blev mörkt och de allra flesta försörjer sig som småbrukare. Just om detta med småbruk, och hur man kan försörja en hel familj på bara 1 hektar, fick jag lära mig mycket om under min tid i Yilan. Detta var väldigt intressant, speciellt för en framtida agronom-student som mig, då det skiljer sig väldigt mycket från Sverige där ett genomsnittligt lantbruk är 40 gånger större. Men IFYE-utbytet är såklart mer än bara jordbruk. I Taipei var jag med min värd Peter, som var förra årets IFYE till USA, och hans familj, varit runt på en massa häftiga museum, gått på matmarknader mitt i natten, och bara hängt med andra 4H-aktiva. En dag blev jag till och med inslängd på en sykurs som hölls av Wugu 4H, som jag just nu tillhör. Det blir nog ingen framtida sömmerska av mig, men det var spännande att se vad man hittar på som 4H:are i en storstad som Taipei, som inte har så mycket gröna ytor.

Lägret varade i tre dagar och vi hann lära oss typ allt som finns att veta om risodling. Från vikten av ett hållbart djurliv kring fälten, till hur skolor i mellersta Taiwan samarbetar med risfälts-ägare för att skola in nästa generations lantbrukare.

Efter storstadsvimlet begav jag mig, tillsammans med min värd Peter som också är 4H:are, iväg på ett risfältsläger. Lägret varade i tre dagar och vi hann lära oss typ allt som finns att veta om risodling. Från vikten av ett hållbart djurliv kring fälten, till hur skolor i mellersta Taiwan samarbetar med risfälts-ägare för att skola in nästa generations lantbrukare. Allt var väldigt spännande och dagarna var otroligt intensiva för att vi skulle kunna hinna med allt. På kvällarna fick vi lite egentid och hängde då alla 30 lägerdeltagare på hotelltaket och pratade om livet.

När lägret var över var det dags för mig att bege mig till min nästa värdfamilj, som också de bodde i Taipei. Taipei är dock en enorm stad så att köra från Peter i söder till Ivy, som min nya värd hette, i norr tog ungefär en och en halv timma. För att sätta det i perspektiv så tar det ungefär lika lång tid att köra från öst- till västkust i Taiwan.

Ivy bodde med sin syster Riva och hennes pojkvän Xavier i ett fyravåningshus på en kulle i Shenkeng-distriktet. Från översta våningen, där mitt rum med tillhörande balkong låg, hade jag en fantastisk utsikt över gröna berg och dalar, trots att det låg knappt 15 minuter från centrala Taipei. Både Ivy och Riva är gamla IFYEs, Ivy var i Kanada och Riva i Norge, så de visste precis hur man skulle göra med en stackars förvirrad Svensk IFYE.

 Ivy och Riva tog mig i alla fall och badade, redan vid fem på morgonen körde de upp mig och tog mig till norraste Taiwan och ett fantastiskt klippbad där vi hängde i flera timmar medan solen gick upp, innan vi åkte hem och sov några timmar till.

Under min tid hos Ivy och Riva var jag runt i så gott som hela norra Taiwan. Vi gick på restaurang, sjöng karaoke och tog oss upp på inte bara ett utan flera berg. Något som jag dessutom fick chansen att göra här, vilket var i princip unikt bland alla IFYEs detta år, var att bada! Detta kan låta märkligt, speciellt då Taiwan är en ö och man aldrig är mer än 45 minuter från havet, men det är faktiskt så att de flesta Taiwaneser inte badar i havet. Vad detta beror på förstod vi riktigt aldrig, trots att alla IFYEs pratade både med sina värdfamiljer och varandra om detta. Ivy och Riva tog mig i alla fall och badade, redan vid fem på morgonen körde de upp mig och tog mig till norraste Taiwan och ett fantastiskt klippbad där vi hängde i flera timmar medan solen gick upp, innan vi åkte hem och sov några timmar till.

För en svensk i min ålder påminde det hela om ett supermodernt Wild Kids, och det var nästan så att jag blev lite avundsjuk på lägerdeltagarna som verkade ha ett så fantastiskt roligt och spännande läger.

70050175_2994164857324602_5347314264400986112_n

En sista häftig upplevelse som jag tänkte berätta om är ett läger som jag fick vara med på tillsammans med Shenkeng 4H. Det var ganska likt ett svenskt 4H-läger, utan djur, men med en massa pyssel, lekar och gruppövningar. Vad som dock gjorde detta läger otroligt häftigt och annorlunda var att man digitaliserat så gott som allting. För varje lek som ett barn deltog i fick både de själva och deras lägergrupp ett visst antal poäng, som ledaren för aktiviteten registrerade genom att scanna en QR-kod barnet fått tilldelat sig i början av lägret. I samlingsrummet, som var öppet hela tiden om barnen behövde gå och vila, visade de ställningen i tävlingen på storbildsskärm. Ett visst antal poäng gav olika fördelar inför morgondagen och vann de vissa tävlingar kunde de för vinstpoängen köpa snacks. På så sätt blev barnen otroligt engagerade i aktiviteterna, och de höll igång med ett otroligt högt tempo under de dagar jag var där. För en svensk i min ålder påminde det hela om ett supermodernt Wild Kids, och det var nästan så att jag blev lite avundsjuk på lägerdeltagarna som verkade ha ett så fantastiskt roligt och spännande läger.

Detta var allt från mig och min tid som IFYE. Hoppas ni tyckt att det har varit intressant att läsa om mina upplevelser, jag har i alla fall tyckt att det var superkul att skriva om. Har ni några frågor, eller kanske är det så att ni funderar på att själva åka som IFYE, så får ni jättegärna höra av er till mig på Facebook. Ett sista tack till Svenska IFYE-klubben och Sveriges 4H som gett mig denna fantastiska möjlighet att se mig omkring i världen och lära mig så mycket!

/EllaLi Jennersjö