Förslag på uppgifter kring livet på gården för elever i åk 1-3
Biologi
Ur läroplanen:
- Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Teman:
- Biologi: Vad har djuren för kroppsdelar vi inte har? Tänk exempelvis klöv, hov, kam, haklapp, juver, nos, olika sorters päls etc. Låt eleverna välja varsitt djur att göra en presentation om.
- Biologi: Kika närmare på djurens roll i ett kretslopp eller en näringskedja. Hur hör växter och djur ihop? På Hågelby 4H ordnar vi ett besök om ett kretslopp med ägg, muffins, kompost, havre och höns. Utmana er att hitta fler kretslopp med djur på gården.
- Biologi: Kolla närmare på djurens liv. Låt eleverna ta reda på vad de äter, vem som skulle kunna äta dem, vad vi människor får av dem och om de behöver något mer från oss.
- Biologi: Hur har industrin förändrat djuren? Gårdens djur har domesticerats men också förändrats för att möta människans behov av främst kött, mjölk och ägg. Låt eleverna välja ett djur och kolla närmare på vilka förändringar vi har gjort mot dem. Exempelvis höns som lägger mer ägg, kor som ger mer mjölk eller kött, får med extra mycket ull. Låt dem gärna fundera på om det är bra eller dåliga förändringar.
Förslag på länkar för att läsa mer:
Samhällskunskap
Ur läroplanen:
- Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat
- Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
- Människans uppkomst, vandringar, samlande och jakt samt införandet av jordbruk.
Teman:
- Samhällskunskap: Vilka djur finns på en bondgård och varför? Tänk exempelvis på deras päls, kött, mjölk eller arbetskraft. Djuren har historiskt fyllt en funktion i samhället, som även förändrats med tiden. Låt eleverna kolla närmare på en viss tidsperiod eller ett visst djur.
- Samhällskunskap: Hur ser djurens familjer ut? Låt barnen lära sig namn på mamma, pappa och barn i djurfamiljen. Låt dem välja varsitt djur och ta reda på hur de lever (ex. många höns med en tupp, fåren helt utan baggar/pappor) samt jämföra med hur människors familjer kan se ut.
Slöjd
Ur läroplanen:
- Metall, textil och trä. Materialens egenskaper och användningsområden.
- Handverktyg och redskap, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av några hantverkstekniker, till exempel metalltrådsarbete, sågning och tovning.
- Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag.
Teman:
- Slöjd: Vad får vi från djur? Kolla närmare på vilken sorts päls som djuren på gården har (ex. ull, borst, ragg, fjädrar) och se närmare på hur vi hanterar de materialen. Hur tar vi pälsen från djuren och hur arbetar vi vidare med dem? Låt eleverna kolla närmare på ett djur ur ett historiskt perspektiv och de förändringar som skett.
- Slöjd: Vilka material är bäst? Kolla närmare på vilken sorts päls djuren på gården har (ex. ull, borst, ragg, fjädrar) och se närmare på hur vi hanterar de materialen. Jämför vilken roll ull resp. bomull och syntetiska material har idag. Låt eleverna ta med effektivitet och funktion men även etiska perspektiv och miljöpåverkan.
Material från Naturskolan
Naturskolan i Botkyrka har tagit fram ett material om våra djur där ni tillsammans med barnen kan lära er djurens delar. Här hittar du länkar till alla djur:
– Höna
– Får
– Häst
– Get
– Gris
– Kanin